tisdag 21 januari 2020

Världens bästa sportsedaner - Del 4

Nu till det kommande avsnittet i den här fina serien om vanliga sedaner med racerbilskänsla, idag kommer jag skriva om en modern engelsk sedan som värmde våra hjärtan både på vanliga vägar och på paddocken.

7. MG ZS 180


Våren 2001 var årgången då Rover fick släppa sig loss från BMW-ägarskap när de köpte ett MG i kris och blev därmed MG Rover Group, när Rovers bilar var avsedda för komfort är den nya grannen på den tiden på väg att bli sportig som det var förr i tiden.

Mellanklassmodellen ZS är byggd på Rovers bästsäljare 400-serien/45, med den idrottsliga karaktären är ZS något bättre än 45: an trots små modifikationer på den främre grillen men designen är densamma som i 45: an både från sidan och på bakluckan bortsett från en större bakspoiler.

För mig är MG ZS 180 en äkta blandning mellan komfort på småvägarna och rå styrka på racerbanan, det sistnämnda är lite sådär överdrivet för under motorhuven så sitter en 2.5 liters V6: a ur en Land Rover Freelander med fyra överliggande kamaxlar, direkt bränsleinsprutning och en toppeffekt på 177 hästkrafter medan 0-100 km/h klockar på 7.3 sekunder och enligt mig har den här bilen med en sexcylindrig maskin lika bra acceleration som i en av mina största trackday-favoriter, en Peugeot 106 GTi.

När den gick till standardvagnsracing i den senare delen av säsongen 2001 hade motorn modifierats av West Surrey Racing då den fick lättare kolvar av titan och effekten ökade till hela 280 hästar, runt 100 mer än i den normala vagnen.

Mellan 2002 och '06 hade MG som fabriksstall tävlat i BTCC mot Opel och Honda i en ZS XPower, racingversionen som innehaft dess interna kod EX259 som betyder "Experiment 259", fabriksteamets första riktiga tävlingssegrar kom på näst sista deltävlingen av säsongen 2002 genom Anthony Reid respektive Warren Hughes i varsitt race.
Året därpå kunde West Surrey Racings bilar däremot vinna tre gånger, först på den omvända startordningen i Croft och återigen dubbla vinster på Brands Hatch fast det andra racet den gången vanns av Colin Turkington.

Trots ett bra 2004 hade WSR gjort beslutet att byta ut V6: an med en fyrcylindrig maskin för att behålla konkurrensen med fabriksbilarna i de två sista åren, bara två segrar med Rob Collard och exakt samma utgångsläge det följande året innan båda sina bilar blev sålda till ett satellitteam.

Efter fem år på marknaden har MG ZS 180 fortfarande varit på kulmen bland högprestandabilar när MG Rover Group kollapsades och båda bilmärkena blev sålda av SAIC.

Här provkör Glenda McKay MG: s dåvarande sportiga tillskott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar