fredag 3 januari 2020

Världens bästa sportsedaner - Del 1

Veckans första avsnitt ur den här serien kommer handla om den bil som gjorde intryck på båda fronter, det vill säga på vanliga vägar och på racerbanan.

10. Audi RS4 (B7)


Efter fem års frånvaro har Audis värstingmodell RS4 gjort comeback då det inte fanns en RS4 i B6-skrud men med den uppdaterade B7-versionen hade den varit redo att slåss mot bajrarna vars E46 M3 börjar bli lite gammal och en annan motståndare i form av Mercedes C 55 AMG.

Designmässigt är fronten igenkänd från storebror A6 med den större kylargrillen, från sidan är det inte mycket som skiljer mellan den och föregångaren med interna koden B6 men bakljusen är nya på den tiden och interiören är oförändrad men fått lite små modifikationer som ett nytt navigationssystem och nya reglage för klimatanläggningen.

Bäst av allt är motorn den stora grejen till varför den här bilen blev en säljsuccé bland sportsedaner över hela Europa, det är en 4.2 liters V8 ur en S4 som sitter under huven men har fått extra krut än den billigare prestandagrannen, antalet hästkrafter har gått upp från 338 till 414 genom att lägga till kolvar och vevstakar gjorda av titan tillsammans med grenrör av gjuten magnesium.
Växellådan är en 6-växlad manuell från Getrag som numera heter Magna PT, som standard återfinns fyrhjulsdriften med ett avancerat antispinnsystem och bromskraftsfördelare.

Sportfjädringen med stötdämpare från KW är ett av de viktigaste delarna som gör att RS4: an har nästan samma gener som Mattias Ekströms DTM-bil från den eran.
Servostyrningen med variabel assistans gör att den blir mer välbalanserad i såväl snabba som långsamma kurvor, feldoserade kurvor och backkrön, bakvagnen i RS4: an är mindre guppig än till exempel en C 55 AMG och keramikbromsarna fram är 365 mm i diameter och 34 mm tjockt, den har tillräckligt bra stoppsträcka eftersom man använder bromsok och belägg ur en Lamborghini Gallardo men med RS4-loggan printad för igenkänning.

I fyra år hade RS4: an använts som säkerhetsbil på Le Mans 24 timmars med tanke på bilmärkets framgångar med R8 LMP1 och dieselmaskinen R10 TDI, på trackdays däremot är den riktigt populär bland bilentusiaster som kommer till Nürburgring, Brands Hatch, Mantorp Park, Falkenberg eller Mugello.

Audi RS4 ställs mot BMW M3 E46 med Tiff Needell och Jason Plato i huvudrollen på engelska bilprogrammet Femmans Växel


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar