onsdag 8 januari 2020

Världens bästa sportsedaner - Del 2

Det är nu dags att skriva nästa avsnitt om vanliga sedaner med mer kraft och vrid och den här gången kommer jag gräva fram mer information om en bortglömd figur på våra svenska vägar.

9. Ford Mondeo ST220


När den andra generationens Ford Mondeo fick en kosmetisk uppgradering 2003 var det väl dags för ledningen på huvudkontoret i Köln att visa en sportigare variant på den bilmodell som betraktades vara urtråkig och inte lika spänstig som konkurrenterna.

Många Ford-ägare trodde på den tiden att BMW M3 CSL är lite för dyr eller en Renault Clio V6 har sämre styrförmåga men för att skaffa en bil med bra körglädje så krävs det en V6: a, framhjulsdrift, lågprofildäck och en sexväxlad manuell låda, Fords praktiska sedan i racerbilsförklädnad heter Mondeo ST220 och på den tiden var den bättre än en M3 i alla kategorier.

Denna förbluffande högprestandabil med fyra dörrar och bra benutrymme i baksätet har en urstark sexcylindrig bensinmotor på tre liter i slagvolym, effekten räknas till 226 hästkrafter med den maximala vridet på 281 Newtonmeter, 0-100 på oslagbara 6.6 sekunder, precis som i en Renault Mégane 225 den heta halvkombin och toppfarten är strypt till 250 km/h.

På vanliga vägar så känns Mondeon lite civil i låga farter dels när den justerbara främre hjulupphängningen absorberar den guppiga asfalten på ett bra sätt även om de monterade styva krängningshämmare i sportvarianten och dels att styrningen är aningen bättre eftersom framvagnen är välbalanserad i långsamma kurvor och i nedförsbacke.
På racerbanan däremot är saker lite annorlunda, man trampar på gaspedalen och lägga i trean efter utgången på en hårnål så låter V6: an i full symfoni även om man når 6 300 varv i minuten och lägga i nästa växel på raksträckan, i sportläge är hjulupphängningen ganska styv jämfört med den vanliga setupen och sensationen man får som förare om man kör utan antispinnsystem är inriktat på mer koncentration och arbete i styrningen, gaspådrag och bromsförmåga.

I överlag är Ford Mondeo ST220 sällsynt, det hade sålts i begränsad utgåva, runt 1 200 i Storbritannien men på andra marknader var den bortglömd eftersom i Sverige fanns det bara ett dussintals ST220 i cirkulation på grund av den höga värdeminskningen genom åren.

Här testas Forden mot en Alfa Romeo 156 i franska bilprogrammet Turbo år 2002


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar