8. Mazda 6 MPS
När Mazda lanserade sin första generation av sexan år 2002 kunde designavdelningens ansvarig Peter Birtwhistle hjälpa till ingenjörerna på motoravdelningen att släppa en sportig variant på denna bilmodell, först fick man använda lite extra PR-jippo då konceptbilen blev till på bilsalongen i Paris men det dröjde tre år till slutprodukten blev verklighet.
Mitt under sommaren 2005 är Mazda 6 MPS officiellt lanserad i Europa som tänkt konkurrent till Ford Mondeo ST220 och Mitsubishi Lancer Evo 9, mekaniskt sett är Mazdan utrustad med en 2.3 liters fyrcylindrig turbomotor, den utvecklar 252 hästkrafter och toppar 240 km/h även om accelerationstiden är på ynka 6.6 sekunder från 0-100 km/h.
Till skillnad från Forden som driver enbart framhjulen har Mazdan precis som Mitsubishin fyrhjulsdrift med Active Torque Vectoring.
Jag tycker att Mazda 6 MPS är en ganska fulländad sportsedan med bra karaktär om inte benutrymmet på baksätet känns lite för trångt men lastutrymmet är mindre än i en Ford Mondeo och Mazdan är tyngre i tjänstevikt, 1 565 kg för att vara exakt.
Fördelen med den datorstyrda fyrhjulsdriften är att den kan fördela kraften mellan fram- och bakhjulen till 70 procent, vid körning på racerbanor som Gelleråsen utanför Karlskoga kan man dela kraften till bakaxeln med 60 procent och 40 procent på framvagnen så att bilen inte blir understyrd på feldoserade kurvor.
Servostyrningen är bland de bästa viktiga delarna som finns på en sportsedan, den gör att kurvtagningen blir ganska välbalanserat och spänstigt eftersom omborddatorn reagerar om hjulupphängningen blir mjuk eller styv om föraren slår betongkanten hårt, bakvagnen känns mindre slirig vid utgången på en feldoserad ingång mot hårnålen och det är därför som den justerbara hjulupphängningen arbetar för fullt vid bankörning.
Enligt ett inslag om sportsedaner på Top Gear år 2006 hade den förre programledaren Jeremy Clarkson sagt att Mazdan har mer krut än en vanlig BMW 3-serie, bättre toppfart än bajraren och snabbare från noll till hundra men frågan var "Varför fick alla köpa BMW: n? " och svaret är enkelt, Mazda 6 MPS blev dyrare i pris men värdeminskningen var mindre jämfört med Forden från förra veckans avsnitt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar