6. Jaguar XE S
Ända sedan lanseringen hösten 2014 hade jag redan skrivit ett inlägg om vanliga Jaguar XE med antingen fyrcylindrig bensin eller diesel men den här gången är det dags för den sexcylindriga besten att göra entré på bästa sätt.
S-varianten är den sportigaste i XE: s modellprogram eftersom den har en annorlunda aerodynamisk utveckling jämfört med lyxutbudet Prestige, dels att markfrigången är lägre och dels att öppningen på luftutblåsen är större.
De större 19" fälgarna ingår i standardutrustningen, de är gjorda av aluminium och är diamantslipade på de vassa kanterna tillsammans med de röda navkapslarna och bromsskivorna fram är keramiska för bättre stoppsträcka.
Frågan är varför det behövs en sportknapp på mittkonsolen och justerbar hjulupphängningssystem och svaret är att motorn kommer från den tvåsitsiga roadstern F-Type, en kompressormatad V6: a som gör att den accelererar från noll till hundra på 4.8 sekunder, topphastigheten passerar en bit under 250 km/h och den maximala effekten räknas till 375 brutala hästkrafter.
För mig är slitvargen från Solihull utanför Birmingham ganska anpassad som en blandning mellan en komfortabel sedan och en monstruös racerbil, i TV-spelens värld har den här Jaggan medverkat i Forza Motorsport-serien, främst i Forza Horizon 3 där den tävlade mot Australiens motsvarighet, Ford FG Falcon XR8 med en femliters V8.
Jag älskar denna Jaguar riktigt mycket eftersom det är en direkt arvtagare till en Ford Mondeo ST220 som lades ner ett antal år innan den förstnämnde kom till handlarna och blev en säljsuccé där borta i Storbritannien men här i Sverige är S-varianten fortsatt sällsynt trots vanliga XE: s framgångar bland tjänstebilister.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar