Redan i början av 2007 så lanserades Peugeots fabriksteam ett nytt sportvagnsprojekt, 908 HDi FAP för att slåss med rivalen Audi om mästerskapstiteln i Le Mans Endurance Series som senare blev ILMC och långdistans-VM och Le Mans 24 timmars tävling. 2007 och 2008 års upplaga av bilracingens klassiker så slutade Peugeot tvåa bakom Audi men ett år senare fick de revansch, det tog 16 år för att vinna tävlingen på hemmaplan och efter det fick fabriksteamet bygga en ersättare till den gamla bilen och bär fortfarande namnet 908 på grund av att man hade bytt motor från en dieseldriven V12: a till en 3.7 liters diesel V8 enligt de nya reglementen för 2011 och bilen har ännu en gång dominerat mästerskapet innan fabriksteamet hade bestämt sig för att dra sig ur vid ett pressmeddelande.
Tekniska data Peugeot 908
Aktiva årtal: 2007-11
Motorer: 5.5 liters V12-diesel och 3.7 liters V8-diesel
Effekt: 700 respektive 550 hästar
Transmission: 6-växlad halvautomatisk låda
Antalet segrar: 24
Antalet mästerskapstitlar: 3
Antalet Pole positions: 27
Antalet varvrekord: 23
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar