Tidigare i hans karriär gjorde brasilianaren sitt genombrott i Monte Carlo 1984 på en blöt bana, ett år senare vann för första gången ett Grand Prix med Lotus i Portugal 1985 och tre år senare började han utmana på allvar.
1988 var året då McLaren dominerade hela F1-cirkusen när teamets mest kända bil, MP4/4 vann 15 segrar av sexton möjliga, Senna vann åtta race medan hans värste konkurrent Alain Prost vann sju och därmed tog Ayrton hem mästerskapstiteln.
Året därefter var han känd för den mest spektakulära incidenten i hela Grand Prix-världen kom i Japan när han försökte köra om Prost på insidan och knuffade honom av banan, fransmannen klev ur sin McLaren Honda men hans rival fick starthjälp av funktionären, vann loppet men uteslöts senare för att han använde genvägen och Prost vann titeln för tredje gången.
På exakt samma bana 1990 så trodde man att första startrutan skall vara på vänster sida men flyttade till den dammiga sidan av asfalten, Prost leder för bara en liten stund och blev påkörd av brasilianarens McLaren in i första kurvan, därmed tog han revansch efter händelsen från 1989.
Här lyder en av hans citat ur en intervju med Sir Jackie Stewart:
"Om du inte längre kör genom en lucka som finns, du är inte längre en F1-förare"
Rakt efter VM-titeln 1991 hade Ayrton två turbulenta år med McLaren, säsongerna '92 och '93 trots sin kända fejd med Nigel Mansell i Monaco 1992 och segern i vätan på Donington Park 1993.
I Belgien under fredagens träning parkerade han sin bil för att hjälpa Erik Comas som hade en svår olycka på utgången av den supersnabba vänstersvängen Blanchimont.
Efter sex år hos McLaren åkte han till Williams Renault säsongen 1994 och bröt de två första loppen, hemmaracet i Brasilien respektive Stilla Havets GP på Okayama i Japan.
San Marinos GP 1994 började så våldsamt att hans landsman Rubens Barrichello slog däckstraven i mer än 200 km/h, på lördagen dog österrikaren Roland Ratzenberger efter att ha kört in i muren och på söndagen det ofattbara har hänt. I början av det sjunde varvet kom han farandes i 295 km/h på Tamburello-kurvan, bilen vek åt höger och smällde hårt i betongmuren, racet rödflaggades och senare i eftermiddagen har den trefaldige världsmästaren dött av skadorna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar