onsdag 8 mars 2017

Peugeots rallyframgångar - Del 9

År 2004 ersatte Team Peugeot Total den gamla mästerskapsvinnande 206: an till en nyare 307 WRC som är baserad på den vanliga plåtcabben.

I början hade bilen fått många problem, däribland servostyrningen som knäcktes itu och även varit med i ett antal växellådsbyten eftersom Marcus Grönholm körde bara med fyra kugghjul i lådan, när han vann Finska rallyt sade han under en intervju att tre växlar räcker om någon i teamet berättar om det för Corrado Provera, Peugeots dåvarande förbundskapten.

2005 fick estländaren Markko Märtin skriva på för stallet från Versailles innan Jean-Pierre Nicolas tog över som nummer 1 i lagledningen.
I Japan tog Peugeot Sport beslutet att köra med svart tejp på motorhuven för att hylla kartläsaen Michael Park som avled efter en olycka i Wales då Märtins bil körde rakt in i en gran.
Marcus Grönholm vann senare rallyt och sa efter målgång att han vann för den bortgångne Michaels ära.
Daniel Carlsson som körde en tredje fabriks-Peugeot tog poäng i Svenska rallyt efter en stark insats som sjätte man på resultatlistan och var den som ersatte Markko Märtin och tagit han om den sista poängplatsen på de japanska grusvägarna.

Året därpå fick franska privatteamet Bozian Racing värva österrikaren Manfred Stohl och Petter Solbergs äldre bror Henning för att köra de gamla fabriksbilarna, säsongen 2006 slutade laget fyra på märkeslistan där Manfred åkte in som trea i Mexikanska rallyt och även på pallen i Australien och Nya Zeeland medan Henning Solberg plockade ett antal poäng och varit på pallen i Turkiet trots brådskande problem med motorns vattentemperatur.

Här är den vackra hyllningsfilmen om 307: an.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar