torsdag 15 juni 2017

Pescarolo Sport - Vägen till pallen

Långdistansracingens mest kända figur Henri Pescarolo var på 70-talet den bästa föraren och efter många år på toppnivå bakom ratten startade han ett eget stall för att köpa en bil från franska tillverkaren Courage Competition, en fjolårsmodell under namnet C52 med en Peugeot turbo-V6: a inuti.

Le Mans 24 timmars år 2000 fick Pescarolo-teamet sluta på en fjärde plats bakom Audis fabriksbilar, ett år senare var Evo 1-versionen av C60: an en flopp tills chefsdesignern André de Cortanze anlände för att vidareutveckla bilen och gå bland de tio bästa med Evo 2-versionen
Årsmodell 2003 finns fortfarande kvar på museum när laget korsade mållinjen på åttonde respektive nionde plats och från och med säsongen 2004 övergick man till en tiocylindrig Judd-motor för att konkurrera med Audi Sport UK och Audi Sport Team Japan, laget gjorde exakt samma bedrift som debutåret och har slutat fyra bakom tre privatanmälda Audi R8: or.

2005 var stallets bästa år, hans blåvita bilar kvalade etta och tvåa och gjorde allt vad de kunde för att slå fabrikatet från Ingolstadt, bil nummer 17 hade brutit 24 timmarsloppet på grund av skador i framvagnen men det var bil #16 som slog Audi Sport Team France och ADT Racing-Audi #2 då den ledande bilen vann med Tom Kristensen i spetsen.
Ekipaget som bärgade silvermedaljen på Le Mans år 2005 var Emmanuel Collard, Erik Comas och Jean-Christophe Boullion.

Här är dokumentärfilmen om Pescarolo-teamet bakom kulisserna även både på och utanför depågatan

https://www.dailymotion.com/video/x10wmvd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar