lördag 9 februari 2019

Drömbilen - Peugeot 806

1994 var årgången då fyra bilmärken samarbetade med byggentreprenören Sevel Nord om att konstruera sina respektive bilmodeller inom MPV-segmentet tillsammans med transportbilarna med samma mekaniska struktur.

Peugeot 806 var ett av bilmodellerna som stack ut med den igenkända kantiga kaross med breda skjutdörrar, dess tvillingbröder var Citroëns eleganta Evasion eller Synergie som det hette i Storbritannien, Fiats första generation av Ulysse och lyxmärket Lancia med benämningen Zeta.
Varför valde man åttan, jo för Peugeots del var 605: an deras flaggskepp i början på 90-talet och modellnamnen med tre siffror med en nolla i mitten gör att femman i generationen växlades till en sexa och det var därför det just heter 806.

Bilmodellens första fas hade antingen en 1.8 eller tvåliters bensinmaskin med åtta ventiler men i de senare utbuden när fronten ansiktslyftes 1998 fick arbetarna på fabriken montera en nyare 136 hästars motor på två liter och en 110 hästars diesel med 16 ventiler som ersatte den äldre dieselmotorn med tolv ventiler.

Den vackra 806: an var otroligt populär på sin tid i och med konkurrens från Renaults bästsäljare Espace, bilen är väldigt robust och används av familjeäventyrare såväl som tjänstebilister, bland annat av taxichaufförer i Algeriets huvudstad.
Efter 168 000 sålda exemplar har 806: an respektive sina tvillingar gått ur produktion i mitten av september 2002 och ersattes med nya modeller med samma koncept som föregångaren.


Tekniska data Peugeot 806

Aktiva år: 1994-2002
Längd: 4.46 meter
Bredd: 1.83 meter
Höjd: 1.71 meter
Motor: Tvåliters dieselmaskin med direktinsprutning
Effekt: 110 hästkrafter
Transmission: Femväxlad manuell låda
0-100 km/h: 15.5 sekunder
Topphastighet: 175 km/h

Press release från Peugeot Sverige om 806: an år 2000: https://web.archive.org/web/20010615101911fw_/http://www.peugeotsverige.com/press/artikler/806hdi-20000323.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar