I den gångna veckan i både DTM respektive TCR-VM har det hänt otroligt mycket på racerbanorna under varsitt tredagarstest.
Hyundais förbundskapten Gabriele Rizzo sågar BoP-bestämmelserna som vidtagits av Världsidrottskonsulten inför nästa veckas premiär i Marrakech, han var djupt besviken eftersom de behöll den upphöjda markfrigången med 97.5 procent tillgänglig kraft och även lagt till 10 kg i viktkompensation.
Även några förare som till exempel Alfa Romeos Kevin Ceccon och Audis Jean-Karl Vernay har varit väldigt kritiska med nya viktbestämmelser i 2019 års uppdatering av BoP-regeln.
I EM däremot har Clairet Sport och JSB Competition som driver varsin Peugeot 308 TCR fått 50 kg mindre i kompensation men också fått mindre markfrigång än fjolårets vinnarbil och full kraft ur 1.6 liters turbomotorn.
https://www.touringcartimes.com/2019/03/29/brc-hyundai-team-slam-new-bop-levels-ahead-season-start/
https://www.touringcartimes.com/2019/03/28/balance-performance-measures-2019-season-confirmed/
Redan i onsdags hade FIA släppt listan på 26 förare och bilar från varsitt lag men kunde ha varit 28 om inte Zengö Motorsport lämnat VM-cirkusen tomhänta sedan de köpte två nya 308: or från fabriken i Versailles.
https://www.touringcartimes.com/2019/03/28/26-car-entry-officially-unveiled-wtcr-2019-season-launch/
Sébastien Loeb Racing under tisdagens officiella pressuttalande släppt färgsättningen på respektive förares Golfar, alla förare utom Mehdi Bennani får tävla med Castrol som titelsponsor.
https://www.touringcartimes.com/2019/03/26/sebastien-loeb-racing-unveil-2019-liveries/
Igår morse bekräftade ITR: s promotor Achim Kostron att DTM och Super GT körs två samväldesspel i respektive säsongsfinal på grund av fjolårets nya reform kring Klass 1-regeln.
Först ut är DTM-finalen i Hockenheim där en bil från Nissan, Honda och Lexus kommer att tävla eftersom sex olika bilmärken i ett stort mästerskap förblir mer intressant och Super GT-pampen Masaaki Bandoh sa att han tackar ITR-bossen Gerhard Berger för visat intresse och även tackar Toyota som äger Fuji Speedway som är aktivt inblandade i det förverkligade planen sedan sommaren 2018.
På säsongsfinalen i Fuji Speedway kommer 24 bilar, tolv från respektive mästerskap kommer att tampas om segern i formatet på två race utan förarbyte och Hankook blir enhetsdäckens leverantör.
https://www.touringcartimes.com/2019/03/29/two-joint-dtm-super-gt-races-confirmed-2019/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar