torsdag 8 augusti 2019

Världens bästa cabrioleter - Del 7

Seriens näst sista avsnitt kommer bli otroligt intressant för jag ger en historisk återblick på ett av världens bästsäljande moderna plåtcabbar genom tiderna.

2. Peugeot 206 CC


Cabrioletversionen av Peugeots bästsäljande småbil 206 släpptes hösten 2000 på bilsalongen i Paris baserat på konceptbilen Två-noll-hjärtas design två år tidigare och tillverkningsprocessen utfördes av franska specialbyggaren Heuliez på fabriken i Cerizay.

Formgivningen gjordes av turkiske designgurun Murat Günak eftersom bakvagnen på plåtcabben skall vara mycket annorlunda än den vanliga halvkombin som fransmannen Gérard Welter mäktade till och till skillnad från gamla 205 Cabrio är 206 CC designmässigt mycket rundare både i framvagnen med de igenkända framlyktorna som symboliserade kattens blick respektive bakvagnen med bakljusen hämtade från halvkombin trots en annorlunda arkitektur sedan man installerade det elmanövrerade plåttaket.

Motorutbuden är ganska så generös med tiden, två bensinmotorer och en diesel, allra populärast var den med 1.6 liter och 110 hästkrafter eftersom den lockade flera kunder som älskar att ratta plåtcabbar i sommarsolen och för den som gillar fart och flärd är tvålitersmaskinen på 138 hästar inte så pjåkigt, 0-100 km/h stannar på 8.4 sekunder och topphastigheten seglar över 200-strecket.
Specialversionen Roland Garros innehar färgen British Racing Green som standardlackering, annorlunda färg på tygklädseln och 16" aluminiumfälgar som tillval.

2004 har Peugeots gamla ordförande Frederic Saint-Geours sagt i ett pressmeddelande på affärsmötet med ledningen att 206 CC varit Europas bästsäljande cabriolet och representerat tre fjärdedelar av säljstatistiken i den franska marknaden och i Australien var den lilla tvåsitsiga plåtcabben en riktig bästsäljare även om det klassades sommarlov i omvänd ordning.

Efter 369 000 exemplar runtom i världen är 206 CC fortsatt populär bland cabrioletälskare, från och med 2007 har ersättaren 207 CC tagit plats men blivit dyrare jämfört med föregångaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar