1. MGB Roadster
MG under British Motor Corporations ägarskap gjorde en utveckling på en bilmodell som innehaft koden EX 205, det var den bilen som 1958 varit ett testbänk för köregenskaper på dåvarande fabriken i Abingdon, fyra år senare har uppföljaren till MGA Twin Cam blivit uppkallad MGB och lanseringen skedde på en tidningsartikel i september 1962.
Drivlinan på denna vackra engelska klassikern är en fyrcylindrig bensinmotor på 1.8 liter med dubbla överliggande kamaxlar, förgasare och en elektrisk bränslepump som tillval, motorn har tillräckligt med kraft, det vill säga 71 kW trots uppgradering till en nyare vevaxel med fem lager och de flesta MGB Roadsters har gått på export, inte bara i stora delar av Europa utan tvärs över Atlanten där efterfrågan på tvåsitsiga engelska bilar var skyhöga på stora delen av 60-talet och en bit in på 70-talet, 1975 har prestandan i exportmodellen minskat i värde för att möta de nya utsläppsreglerna även om markfrigången höjdes till cirka 25 millimeter och nya kofångare av plast var monterade för att aerodynamiken framstod som viktigast.
Inom motorsporten var MGB: n en riktig klassegrare på alla fronter, som till exempel en specialtrimmad Roadster med inbyggd plåttak vann Monte Carlo-rallyt 1965 inklusive tre klassegrar inom banracing och varför inte Paddy Hopkirk i GT-versionen då han vann Targa Florio 1968.
Bland de kända namnen som ägde den här fina klassikern var såklart Geri Halliwell, även känd under smeknamnet Ginger Spice.
Hennes passion för bilar började på verkstan där fadern var en erfaren bilmekaniker på den tiden, i barndomen lekte hon med den lilla röda leksaksbilen men längre framåt i tiden och till sommaren 1995 efter ett signerat skivkontrakt så köpte Geri den röda MGB: n som hon hade drömt om sedan barnsben, tre dagar senare försökte hon fickparkera i uppförsbacke, glömt att lägga i ettan, rullade bakåt och in i en lyktstolpe men glädjen varade bara i ett par år då den såldes i auktion till följd av agerandet som fick henne att lämna flickbandet efter Europaturnén.
Mindre än arton år senare har Red Bull Racings teamägare tillika hennes äkta kärlek åkt till en bilhandlare längre bort från huvudkontoret för att lägga stålar på den bil som låg avställd i många år och det är den röda kärran med tygsufflett som denne hade letat efter och hon var klart gladare efteråt under 44-årsdagen tidigt på augusti 2016.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar