För svenskt vidkommande hade Andreas Bäckman tävlandes för Target Competition med fabriksstöd från Hyundai tagit Pole Position inför Race 1 genom att sätta ett nytt kvalrekord trots 60 kg i viktkompensation och minskad turbotryck medan TCR Great Britain-mästaren från 2018 Dan Lloyd mäktade till med andra startruta och Instagram-stjärnan Santiago Urrutia förblev trea i WRT-trimmade Audi efter en ganska högoktanig kvalpass under lördagsmorgonen.
https://www.touringcartimes.com/2019/08/03/andreas-backman-takes-first-career-pole-position-oschersleben/
Första racet för helgen innehöll mycket action i 23 tävlingsminuter på banan, vid starten blev Andreas Bäckman omkörd av den vindsnabbe Dan Lloyd och efter de tre första kurvorna i varv nummer ett blev det kaos, Aurélien Comte blev påkörd av Natan Bihels Hyundai, det gjorde att Jessica Bäckman också varit inblandad och alla tre förare tvingades bryta.
Tabelltvåan inför detta race Luca Engstler besökte depågatan hela tre gånger för att få väck med hjulupphängningsproblemen som han strulade till i hela loppets gång och efter 16 varv blev det klart att Dan Lloyd har deklarerats som segrare efter att Nelson Panciatici fått trettio sekunders tillägg för att ha kört på Jessica Bäckmans bil och brodern Andreas uteslöts efter teknisk undersökning sedan bilens bakvagn var för bred, likt den som drabbade James Hunt efter Spaniens Grand Prix 1976 som senare tilldömt segern efter en överklagan.
http://europe.tcr-series.com/index.php/news/item/technical-and-sporting-matters-present-lloyd-with-victory
https://www.touringcartimes.com/2019/08/03/andreas-backman-excluded-dan-lloyd-declared-oschersleben-winner/
Race 2 har också varit mycket spännande i överlag när det gäller hjul-mot-hjul kontakt med andra förare och kampen om viktiga poäng.
Det har också hänt en del krascher på racerbanan här i Oschersleben utanför Magdeburg, till exempel Mat'o Homola hamnade i rejäl kuggning med Maxime Potty och tvingades bryta med allvarliga skador, Dan Lloyd efter segern i lördags fått sin Honda Civic gå upp i rök, motorhaveri är orsaken och före detta F1-stjärnan Gianni Morbidellis tuffa 2019 fortsatte med däckexplosion.
Största skrällen gick till walesiske föraren Alex Morgan, efter chassibytet från Renault till Seat kunde han ta hem sin första seger från en omvänd startordning och höll standardvagnsveteranen Tom Coronel bakom sig med Josh Files trea och hans nya hjälpryttare Dominik Baumann som ersatte den redan bannlyste Dusan Borkovic blir fyra.
https://www.touringcartimes.com/2019/08/04/alex-morgan-takes-first-tcr-europe-win-oschersleben-race-2/
Tävlingshelgen i Tyskland innehöll också mycket kritik från de stora namnen i EM-cirkusen, speciellt Davit Kajaia efter en urdålig insats, han sa att radion funkar inte som det ska och fått svart flagg för att ha ignorerat en bestraffning eftersom han orsakade en kollision med Alex Morgan in mot sista kurvan och även tvingats bryta från Race 2 på grund av kontakt med Jimmy Clairet som gjorde att bakre hjulupphängningen knäcktes itu.
Även Gianni Morbidelli riktat en känga åt en konkurrent, den här gången sin landsman, före detta GP2-föraren Luca Filippi.
Han sa att det är inte så man ska uppföra på banan och nu förstår den gamle Footwork Hart och Sauber Petronas-föraren varför han inte har någon erfarenhet i standardvagnscirkusen och det var därför han återigen kör på andra förare men å andra sidan gav Luca en annan version ur händelsen och allt slutade i att utredningen gav ingen åtgärd av domarkåren.
https://www.touringcartimes.com/2019/08/03/davit-kajaia-missed-drive-call-due-radio-problem/
https://www.touringcartimes.com/2019/08/04/gianni-morbidelli-slams-luca-filippi-oschersleben-hits/
Efter fem deltävlingar så leder Josh Files ganska markant i poängställningen, han leder med 78 poängs marginal före sina närmaste konkurrenter Luca Engstler tvåa på 176 poäng och Julien Briché trea med 166 poäng.
I teammästerskapet är Target Competition i ensam ledning med 583 poäng före Team WRT på 324 poäng, M1RA fortsatt trea i tabellen och JSB Competition trillar ned till en femte plats.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar