3. Fiat Barchetta
Projekt Tipo B Spider 176 etablerades år 1990 av Fiat designcenter, ritningen godkändes av britten Peter Barrett Davis och grekiske formgivaren Andreas Zapatinas före massproduktion.
Båda två har på ritbordet sagt att det skulle bli baserat på första generationen Puntos bottenplatta, den skulle inneha en modern gestaltning på klassiska engelska sportbilar ända sedan de tittade på en del designstudier hängda på kontorets skissavdelning.
Lanseringen skedde i samband med första månaden på marknaden 1995 på bilsalongen i Genève till stor glädje från bilvärldens journalister och recensenter, trots den moderna looken har Barchettan lite drag av MGB Roadster från sidan, framvagnen är snäppet modernare stilmässigt och i överlag är den otroligt vacker i alla vinklar.
Motorn är en specialtillverkad 1.8 liters bensinmaskin som utvecklar 130 hästkrafter, låter lite rimligt men tro mig 0-100 km/h stannar på 8.9 sekunder, inte illa för en liten bil med tygsufflett, tjänstevikten låg på 1060 kg även om den fick hård konkurrens av BMW Z3, Porsche Boxster, Mercedes SLK och varför inte konungen bland tvåsitsiga cabbar, Mazdas legendariska MX-5.
2002 tog Fiat-koncernens gamle ordförande Luca di Montezemolo beslutet att pausa Barchettans produktion som följd av specialbyggaren Maggioras nedläggning, därmed kunde tillverkningen flyttas till fabriken i Mirafiori där småbilen Punto byggdes, den kosmetiska ändringen gjordes 2003 med en ny främre kofångare men behåller den sedvanliga karaktären fram till slutet av juni 2005.
Efter bara 57 791 exemplar räknades Fiat Barchetta som ett vackert konstverk och jag tycker att det är den vackraste cabrioleten som någonsin tillverkats med bra köregenskaper, styrförmåga och väghållning.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Fiat_Barchetta
Provkörning av Fiat Barchetta på franska TV-programmet Turbo 1995
Provkörning av Fiat Barchetta på franska TV-programmet Turbo 1995
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar