4. Opel Vectra OPC
Tyska biltillverkaren Opel gjorde ett bra försök att få sin tjänstefavorit till att bli lika vass som tävlingsbilen fast gatlegalt.
I Storbritannien har vanliga Opel Vectra varit tråkig på alla sätt och vis men när tävlingsdepartementet OPC: s version på Vectra blev släppt år 2005 var det dags att ge revansch mot Subarus fyrhjulsdrivna Impreza WRX STI.
Vectran i OPC-skrud har tyvärr samma form som den vanliga GTS-modellen men så är det inte för kylargrillen är bredare än den normala versionen, sidokjolarna är nästan formad till en surfbräda, i alla fyra hörn återfinns 18" fälgar med blåa bromsok inuti och hjulhusen är lite bredare i tjocklek men den största skillnaden hittar man under motorhuven.
Med huven på glänt så ruvar en stor V6: a på 2.8 liter, densamma som i en Saab 9-3 men med tio procent mer kraft, den utvecklar hela 255 hästar, fem mer än i f.d. GM-kusinens maskin och laddluftkylare för extra turbotryck, växellådan från brittiska Xtrac är monterad på tvären precis som på Fabrizio Giovanardis BTCC-bil, hjulupphängningssystemet är ganska annorlunda jämfört med Vectra GTS för att den använder skruvfjädring med krängningshämmare på båda sidor, fjäderbenen är styvare som på den tävlingsklara vagnen och bakaxeln med torsionsstavar förbättrar åkkomforten även i höga farter.
På insidan får du samma stereo och navigationssystem som den normala tjänstebilen, tillsammans med Recaro-stolarna är det mer som är standardutrustat, bland annat hastighetsmätare med blå dekor, elhissar fram och bak, 6 airbags, parkeringssensor och automatisk klimatanläggning.
I ett inslag ur Top Gear från 2006 hade Vectra OPC i ett dragrace slagit värsta rivalen från Ford med stor marginal, topphastigheten är en bit över 260 km/h, ännu snabbare än BMW: s M-vagnar och Mercedes E55 AMG som har elektroniska gränsen på 250 knyck och det tar 6.3 sekunder att nå från noll till hundra men det fanns ett hake, trots den kolossala kraften ur V6: an och den sanslösa farten så drabbas Vectran av häftig understyrning, nosen går bara rakt fram och leker sig ut till avåkningszonen.
För oss svenskar fanns det också en Vectra OPC fast som kombi eftersom det finns mer bagageutrymme i en tjänstebil med mer krut och trots allt har den här bilen varit med i leken bland högprestandabilar fram tills 2008 då den sjöng i sista versen innan Opels ledning i Rüsselsheim valde att byta namn på nästa generations sedan till Insignia.
Idag är Opels värstingmodell ganska sällsynt här i Sverige på grund av fritt fall i värdeminskningen som berodde på den höga servicekostnaden och kamremsbytet vart 15 000: e kilometer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar