fredag 14 februari 2020

Världens bästa sportsedaner - Del 8

I denna serie kommer vi ner mot vilka tre bilar som skall stå på podiet, för det första ska bronsmedaljen delas ut till en mycket speciell bil med ett ärorikt motorsportarv, för det andra är detta en av mina personliga favoriter sedan barnsben då jag såg en del standardvagnsracing på Eurosport i direktsändning och dagens avsnitt är något av en Alla Hjärtans-special.

3. Alfa Romeo 156 GTA


Walter de Silva var mannen som designade denna vackra mästerverk före världspremiären på bilsalongen i Frankfurt 1997, långt innan den prisades som Årets Bil av Europas största biltidningar sent i februari 1998 och i mitt samtycke är Alfa 156 i vanlig Twin Spark-motor en ganska komfortabel och tyst långdistanskryssare bland tjänstebilister men det krävs mer än bara det.

I fyra försäljningsår med bara vanliga fyrcylindriga bensinmotorer respektive en 2.5 liters V6: a på modellprogrammet hade den varit populär över hela Europa men det har aldrig funnits en het 156: a på marknaden förrän 2002 då Alfas motorsportdivision AutoDelta valde att lansera en GTA-version med delar som härstammar från tävlingsbilen, främst de breda hjulhusen för att få plats med 17" fälgarna, bredare öppning av kylargrillen, sidokjolar och på den mekaniska sidan återfinns de främre fjäderbenen från svenska Öhlins, ventilerade bromsskivor, krängningshämmare fram och bak medan växellådan fick sitta bakom framaxeln för bättre viktfördelning.

För att få en blick på hur en utsmyckad motorhuv ser ut så tittar man på avgasrören i krom, det var därför som den här bilen har fått en bultande hjärta, en 3.2 liters V6: a på 256 hästkrafter och på den tiden var detta en bättre säljande sportsedan eftersom den inte har minskat i värde under de två första månaderna på marknaden trots att servicekostnaden sköt upp i höjden för kvalitetens skull.

Den gatlegala Alfa 156 GTA vann alla hjärtan på småvägarna precis som racerbilen på världens alla banor, första gången man använde en 156: a som tävlingsbil var på den tyska STW-mästerskapet 1998 innan sammanslagningen med Superturismo Italia före millennieskiftet som därmed blev Euro STC och från och med 2001 har Alfa Romeo dominerat EM-cirkusen med tre raka konstruktörstitlar och varit i slagsmål med BMW om pallplatserna men framförallt om förstaplatsen i både vanlig ordning respektive omvänd startordning.

När beskedet om att lägga ner 156: an blev en snackis på huvudkontoret i Arese har många Alfa-beundrare sagt att den sportigaste modellen är världens mest älskade bil på alla sätt och vis och jag håller med, det är ju därför som jag precis som alla andra har en bra relation till Alfa Romeo och dess motorsportarv och jag drömmer om att få sitta bakom ratten på en magnifik italiensk sedan som i de gamla goda åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar