5. Peugeot 405 T16
I början på 90-talet hade Peugeots rallyäventyr som fabriksteam tynat ner efter en fjärde raka seger i Dakar-rallyt, enligt Jean Todt som drev Peugeot Sport till rallyframgångar sagt att utvecklingen från grusvägarna till racerbanan är långt ifrån över genom utvecklingen av en racerbil som skall tämja 1991 års upplaga av Le Mans 24 timmars men på landsvägen däremot kunde biltillverkaren från Sochaux släppa en gatversion av deras framgångsrika rallybil med samma namn.
405 T16 är i grunden identisk med den alltmer populära Mi16 men med mycket ändringar under motorhuven, utseendet ser oförändrat både på framvagnen, sidoprofilen och bakluckan och överraskande nog är bakre hjulupphängningen som har den mest drastiska ändringen, istället för den gamla bladfjädringen på en vanlig 405 har T16-modellen precis som i Mi16 ett gashydrauliskt fjädringssystem bak med torsionsstavar och framvagnen med dubbla länkarmar från svenska Öhlins förblev densamma på båda modellerna.
Den fyrcylindriga bensinmotorn är identiskt med den på Mi16 men lade till Garrett-turbon för en effektökning till 200 hästkrafter med femton extra i Overboost-läge, diffspärren är obligatoriska i T16, bromsskivorna är större än i Mi16 men bromsoken har sex kolvar och kommer från Carbone Industrie, prestandamässigt är T16-modellen snabbare från 0-100, klockar på 6.5 sekunder och toppfarten är på hissnande 235 km/h.
Köregenskaperna är densamma som i Mi16, den klistrar på asfalten som en skållad katt genom den aerodynamiska effekten på snabba såväl långsamma kurvor och på raksträckorna så blåser den ifatt en Ford Fiesta XR2i, försäljningsmässigt är den mycket sällsynt, bara 1 061 sålda 405 T16 och 60 av dem är sålda till gendarmerna för att få tag på fartsyndare på de franska motorvägarna.
Mellan 1991 och '94 är Peugeots förfinade men tävlingsklara 405 T16 en äkta klassiker tillsammans med Mi16 som hade sålt mer för att klara av kriterierna till homologation för deltagande i BTCC respektive det franska standardvagnsmästerskapet under början på 90-talet.
Här är ett kort inslag om Peugeot 405 T16 årgång 1992
Här är ett kort inslag om Peugeot 405 T16 årgång 1992
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar