fredag 28 februari 2020

Världens bästa sportsedaner - Del 10

Den här serien avslutas med ett inlägg om en bil som efter att ha sagt adjö till WRC efter många år på världstoppen blivit en höjdare i de kommande åren.

1. Subaru Impreza WRX STI (GE)


2007 var året då Subaru släppte en efterföljare till framgångsrika Impreza II med modellbeteckning GD, för det första hade halvkombin (GH) tagit första steget till att vara mer praktisk än den äldre generationens herrgårdsvagn och så blev det, halvkombivarianten såldes i olika modellutföranden men med toppspecifikationen WRX STI är mekaniken annorlunda för det sitter en boxerfyra på två liter.

Det dröjde tre år för sedanmodellen att göra entré efter att föregångaren slutade säljas på olika marknader, den här modellen behåller de igenkända delarna som luftintaget på motorhuven, de breda hjulhusen, kylargrillen och som standard en racinginspirerad bakvinge till att nämna några.

Under motorrummet återfinns en igenkänd högprestandamaskin, en turbomatad boxerfyra på 2.5 liter som utvecklar 300 hästkrafter, vridmomentet räknas till otroliga 407 Newtonmeter och accelerationstiden från 0-100 km/h tas på 4.8 sekunder, för att summera beskrivningen så tycker jag att den här motorn är extremt pålitlig och brukar inte gå sönder vid både pendling på motorvägen och på rallysträckor respektive racerbanor.

Fyrhjulsdriften är så pass högteknologisk att det ingår flera gadgets till prissumman, till exempel antispinnsystem i tre olika lägen, SI-Drive i tre lägen och även ett avancerat diffspärr som alternerar mellan manuell låsning av differentialen och automatisk låsning.

Invändigt är instrumentpanelen lätt att använda, navigationssystem med CD-växlare är standard såsom den sexväxlade manuella lådan, automatisk klimatanläggning och bland tillvalen så ingår de skålade sportstolarna tillsammans med 18" fälgar i magnesium av varumärket BBS.
Utvändigt är det inte mycket skillnad men teknikerna från Subarus forskningsteam har utvecklat en styvare fjädring för att absorbera ojämnheterna på asfalten, spenderat mycket tid på att få in ett set förbättrade krängningshämmare, standardiserade däck från Pirelli och överraskande nog man behöll främre hjulupphängningen med dubbla länkarmar och torsionsstavarna bak.

På tävlingsbanorna hade Subaru Impreza WRX STI av den tredje generationen deltagit i Nürburgring 24 timmars som fabriksteam och vilken succé efter framgångarna i WRC genom åren, mellan 2011 och 2012 kunde Subarus fabrikssatsning i standardvagnar vinna båda gångerna världens mest episka långdistanstävling i kategorin SP3T, besättningen består av två japaner vid namn Toshihiro Yoshida respektive Kota Sasaki, Tysklands representant Marcel Engels och holländaren Carlo van Dam.

Efter sju år på marknaden med otroliga framgångar har den tredje generationens WRX STI lämnat över stafettpinnen till generation nummer fyra och även den fick fortsätta framgångssagan fram tills den lades ner på programmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar