torsdag 20 februari 2020

Kostnadseffektivitet och chassibyte

I ett tidigare pressmeddelade tvingas VM-promotorn Francois Ribeiro reducera antalet race från tre till två precis som man gjorde för ett par år sedan då man tävlade i TC1-regeln och även kvalformatet ändras från två separata pass till bara ett med Q1, Q2 och Super Pole.

Samtidigt kan antalet däck per race räknas till arton set under premiären som senare bantas till tolv set däck per race i det nya tävlingsreglementet för 2020, följande restriktioner är antalet personal för respektive lag, tolv mekaniker i ett garage med två bilar och arton mekaniker tar hand om varsitt chassi i ett garage med tre bilar.

På dekretets sista spalt fick Francois skriva datumet till sista ansökningsdagen innan startskottet på försäsongstesterna strax före premiären i Budapest.

https://www.touringcartimes.com/2020/02/18/wtcr-announce-fewer-races-cost-cutting-measures/

Motorbase Engineering är på väg att bygga och svetsa tre sprillans nya Ford Focus av den fjärde generationen efter att ha drivit föregångaren mellan 2011 och 2019.

Stallchefen David Bartum säger att det kostar dyra pengar på modifieringsarbetet, det är det svåraste som ett privatteam någonsin hade gjort men utvecklingskurvan har varit ganska konstant de senaste åren och i och med det kan Motorbase Engineering vara säkra på att den nya Focusen blir en giftig konkurrent mot BMW: s och Hondas fabriksbilar.

Trots att de har drivit många Fordar i ett årtionde har laget ingen officiell relation med fabrikatet och David var bombsäker från första början i och med att de påbörjat med chassits utvärdering, enligt honom är den nya Focusen långt ifrån en mindre uppdatering, snarare en annorlunda approach på designen med avancerat teknik.

https://www.touringcartimes.com/2020/02/19/motorbase-confirm-switch-fourth-generation-focus/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar