20. Växellådshaveriet 1997
Runt en fjärdedel av 1000 km-klassikern nästan avklarad fick Mark Skaife stöta på ett problem under Peter Brocks farväl som reguljär förare på högsta nivå, hans blåvita Holden VS Commodore fastnade i fyrans växel i slutet på Mountain Straight upp mot Griffin's Bend och bröt loppet efter att Craig Lowndes slog betongmuren vid ingången på McPhillamy Park.
Warren Luff i en fabriks-Holden låste bromsarna och Craig Lowndes i den Red Bull-sponsrade Triple Eight-kärran blev påkörd bakifrån i den situation som ledde till att den förstnämnde voltade i däcktraven.
Den förre Nissan och Fordföraren visade prov på att han kan slira på blött väglag i en svårkörd bil på slicks runt uppförsbacken vid Sulman Park och får rejäl överstyrning i utgången på Reid Park.
17. Bruten fotled 2006
Nyzeeländaren Paul Radisich försökte köra om Paul Weel i en rödsvart Supercheap Auto-sponsrad Holden i utgången på The Chase, hamnade i sandfållan då bromsbeläggen slutade fungera och rätt in i en grind, han vilades resten av säsongen med en bruten fotled.
16. Akta språket 1992
Historiens mest pinsamma slut på loppet kom i en kall oktobereftermiddag 1992 när Jim Richards parkerade sin röda Nissan R32 GTR där fyra bilar kraschade på samma ställe, alltså i början på Conrod Straight.
På podiet blev han rätt förbaskad och fick genast kalla Fordanhängare för "Ett gäng tokstollar".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar