onsdag 13 juli 2016

Drömbilen - Holden VZ Commodore

2003 och '04 var mycket tuffa säsonger för Mark Skaife när han tog över hälften av HRT: s ägarskap genom att både köra på banan och jobba i depågatan på deltid, säsongen '03 slutade han trea och året därpå i mitten av tabellen på tolfte i poängställningen.
Den nyare VZ-modellen hade fått ett litet ansiktslyft på främre kofångaren, framförallt bredare luftintag jämfört med föregångaren.

Under V8 Supercar-säsongen 2005 har HRT vaknat till liv trots ett fåtal vinster, däribland i Perth och på F1-banan i Shanghai för Skaifes del medan Todd Kelly vann fem gånger på tre deltävlingar.
Långdistansklassikern på Mount Panorama Bathurst 2005 blev kultförklarad som den viktigaste segern i stallets historia sedan 2001 och '02 genom en taktisk körning av både ledaren i laget och hans andrafiol.

Sist men inte minst den här bilen har det bästa motorljudet i mästerskapets historia med den här filmklippet från Hidden Valley Raceway utanför Darwin 2005.

Bara lyssna och njut.




Tekniska data Holden VZ Commodore

Aktiva årtal: 2005-06
Motor: Bränsleinsprutad femliters V8
Effekt: 650 hästar
Topphastighet: 300 km/h
Transmission: 6-växlad sekventiell låda
Främsta merit: Seger i Bathurst 2005 med Mark Skaife och Todd Kelly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar