Häromveckan på natursköna Spielberg var det mycket snack om "Track Limits", det är egentligen tabu att åka av för mycket vid utgången på Jochen Rindt-kurvan, arrangörerna installerade gula "tic-tacs" bredvid konstgräset där man ska förhindra avåkningar under ett kvalvarv annars blir det struket men orsaken till varför det förekommer krascher på exakt samma ställe är nu oklart, Max Verstappen fick sin framvinge förstörd i fredags, därefter var det Nico Rosbergs och Daniil Kvijats tur att kvadda sina kärror med potentiell kollaps i hjulupphängningen.
Däcktillverkaren Pirelli som nyligen förnyade kontraktet till 2019 fått ännu en kolsvart rubrik efter det som hände med Sebastian Vettel på Spa under fjolåret, den här gången var det höger bakdäck som slets vid start och mål in mot Castrol-kurvan på det 29: e varvet.
Scuderians tekniker trodde att tysken skulle komma in för att byta däck tre varv efter Rosberg i ledningen men anledningen till varför däcket förstördes var just att trycket sjönk i en snabb takt.
Ledaren i mästerskapet Nico Rosberg höll på att vinna i Red Bull Ring för tredje raka gången, lagkamraten och värsta konkurrenten Lewis Hamilton hade andra planer, han förstörde Rosbergs framvinge efter vad pressen beskrev som lätt kontakt och tog målflaggan som segrare.
Tävlingsledningen bestraffade Rosberg för att inte ha lämnat utrymme för en omkörningsförsök, gjorde att han stannade kvar som fyra i klassificeringen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar