Häromveckan fortsatte Rosbergs formsvacka efter hans snabbaste kvalvarv hemma på Hockenheim, han långsamma start räckte till att vara bakom Daniel Ricciardo under första stinten, sedan försökte han köra om Max Verstappen i hårnålen efter Parabolican men det slutade i att tysken forcerade artonåringen utanför banmarkeringen och drog på sig en Stop & Go-bestraffning.
Även Ferrari har haft det kämpigt, den här gången var det felaktiga inställningar på både Kimi Räikkönens och Sebastian Vettels bilar som gjorde att de kvalade långsammare än Red Bull-bilarna, förlorade viktiga poäng efter en tuff insats och inte hittat den riktiga farten.
Samma sak gäller Williams som försöker slåss mot Force India om vem som skall sluta fyra i märkesmästerskapet har också haft en svår helg under återkomsten till Tyskland.
Redan i fredags har Internationella Bilsportförbundets strategiska verksamhet tagit beslutet att införa huvudskyddet eller "Glorian" som det heter på svenska från och med 2018 efter en lång debatt.
Det var ju så här att nästa års reglemente är att vi kommer få se återinförandet av breda bakvingar som alla bilar hade på glansdagarna, d.v.s. på stora delen av 90-talet, bredare spårvidd sedan 1997 och även nyare typ av däck som gör att varvtiderna blir två sekunder snabbare än under eran med KERS och annorlunda aerodynamik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar