onsdag 27 september 2017

Berättelser från Mount Panorama - 2001

På lördagens Super Pole shootout var nykomlingen Marcos Ambrose i en blå Stone Brothers Racing-bil snabbaste man och var ett av två förare som körde under 2:10-strecket, mästerskapsledaren Skaife däremot kvalade in på femte plats då varvstoppet protesterade vid slutet på Conrod Straight.

Söndag klockan 10:30 lokal tid började festen när Glenn Seton i en fabriks-Ford tog kommandot direkt i de inledande varven och hade en rejäl tills Skaife ledde på varv nummer fem av 161 innan det första depåstoppet.
Det första av två perioder bakom säkerhetsbilen skedde på varv 32 när John Faulkner skulle runda en stillastående bil i utgången på Sulman Park men körde rätt in i bakvagnen och orsakat allvarliga skador på sin bil.

Mark Skaife körde förbi Greg Murphy när det skulle börja regna innan Craig Lowndes kom från ingenstans och tar över ledningen på det 76: e varvet, därefter fick Garth Tander stanna kvar på banan med slitna slicks på sin blåvita Holden eftersom Skaife fått order av dataingenjören att byta till regndäck, hagelstormen regnade från McPhillamy Park ända ner till Conrod Straight när Adam Macrow fastnade i sandfållan samtidigt som Lowndes från första placering åkte av och in i barriären.

Allra värst var när John Bowe och Tomas Mezera snurrade och fastnade i avåkningszonen på The Chase även om Larry Perkins i bil nummer 11 tar över ledningen från Todd Kelly och han också varit med om en krasch men på ingången till depågatan av alla ställen.
Holden Racing Team vinner på världens svåraste racerbana för första gången sedan 1996 när Mark Skaife och Tony Longhurst behöll lugnet och bilen i gott skick på både torrt och blött väglag.

Mark under en intervju sa att han var missnöjd med bilens inställning under kvalet och fram tills nu har han inte gjort ett enda misstag hela dagen.
För Tonys del har 2001 års upplaga av 1000 km-klassikern varit en drömresultat sedan han senast vann 1988 i en Ford Sierra Cosworth

"Rakt efter fjolårets olycka så ringde jag frugan och tog beslutet att samtala med Mark om en körning för HRT i långdistansloppen, han sa till mig att ringa förbundskaptenen Jeff Grech som ledde till varför jag fick en styrning i fabriksteamet och även förstår varför de vinner ett antal mästerskapstitlar och deltävlingar, jag börjar bli stolt över det"

Bäst av Fordarna var bredbandsbolaget OzEmail Racing-bilen med reguljäre föraren och ägaren Brad Jones tillsammans med tvåfaldige BTCC-mästaren John Cleland, de försökte jaga den röda bilen i hela 30 varv innan målflagg och blev utsedda till potentiella outsiders efter ett dåligt träningspass.

V8 Supercar 1000 på Mount Panorama Bathurst var Holdens 21: a seger i historien.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar