9. VW Golf GTI (Mk5)
När femte generationens Golf först lanserades i Genève 2004 är det tänkt att den sportiga GTI-versionen blir en bästsäljare bland racingfantaster.
Motorn är en rak fyrcylindrig maskin med turbo som genererar hela 200 hästkrafter men väger tyngre än en Renault Megane 225 respektive första generationens Ford Focus RS.
Femte generationens Golf GTI har en någorlunda bättre väghållning jämfört med den heta R32 med tvärställd V6-motor och fyrhjulsdrift men inte har den direkta finessen som Forden med datorteknik i differentialen och den rätta körglädjen som Renault hade på sin tid.
I detta utförande fanns det två specialversioner, en som firar GTI hela 30 då Volkswagens avdelning för drivlinan försökte krama ur 30 hästar mer ur motorn och en annan går under Pirelli-utbudet.
2007 avtäckte man en konceptbil med W12-motorn från en Bentley på Wörthersee och det visade sig att Golfen med annorlunda design har lånat bakaxeln ur en Lamborghini Gallardo, bromssystem ur en Audi RS4 och ett avancerat avgassystem ur just en Bentley, motoreffekten räknades till 640 hästkrafter och är snabb på långa raksträckor trots att den är svårstyrd i kurvor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar