8. Honda Civic Type-R (EP3)
Introduktionen av andra generationens bästsäljande gatracer från Honda kom redan sommaren 2001 på biltillverkarens fabrik i Swindon, många bilfantaster tror att EP3: an som det kallas internt är en förbättring gentemot föregångaren EK9-versionen av Civic Type-R.
Motoreffekten ur tvålitersmaskinen är uppe på cirka 200 hästkrafter, lika många som femte generationens Golf GTI fast utan turboaggregat.
Vad jag kan säga om den här bilen är att den är otroligt snabb, så otroligt fort att det tar bara 5.8 sekunder att nå från 0 till 100 km/h och topphastigheten räknas till 233 km/h med en 6-växlad sekventiell låda.
I STCC hade Tomas Engström tävlat med EP3: an i ett par år, tog första segern med den chassit på Gelleråsen 2003, två år senare kammade veteranen hem två segrar till innan han bytte till en Honda Accord år 2006.
Debutsäsongen i BTCC 2002 hade Hondas fabrikssatsning startat på allvar, Andy Priaulx och Alan Morrison tagit varsin seger, året därpå var Matt Neal ensam Hondaförare att gå mot sex tävlingssegrar eftersom 2003 har återigen dominerats av Opel innan deras första mästerskapstitel bärgades fast i en annorlunda bil.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar