5. Citroën Saxo VTS
Ända sedan lanseringen 1996 är Saxo VTS en riktig favorit bland ungdomar som trimmar sina bilar till modifierade skapelser i tuning-scenen.
Vanligen är den populära franska småbilen tvillingbror till Peugeot 106 S16 eller GTi som den kallas i Storbritannien eftersom Citroën delar chassi- och motorkomponenter med PSA-koncernens andra bolag.
Saxon använder samma motor som 106: an, en 1.6 liters bränsleinsprutad bensin med otroligt bra prestanda, den har cirka 120 hästkrafter, klarar topphastigheten på över 200 knyck och går från 0-100 km/h på 7.3 sekunder medan 106: an är tiondelen långsammare dit.
De flesta Saxo VTS sålda i Frankrike användes som rallybilar, bland annat i Super 1600-klassen då Grupp A-regeln var riktigt populär på den tiden, ett av de mest kända förarna i rallyscenen var så klart Sébastien Loeb och långt innan hans väg till nio raka VM-titlar så rattade han en Saxo i fyra år på juniornivå och vann därmed Super 1600-cupen 2001 som senare blev Junior-VM i rally.
Produktionen upphörde i slutet av 2003 och ersattes av Citroëns nya tillskott C1 respektive C2.
Här provkörde Top Gears forne programledare Saxon mot tre andra konkurrenter 1997
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar