Renaultfabriken i Maubeuge har en lång historik bakom skynket sedan den invigdes 1969 under namnet "Maubeuge Construction Automobile", sedan dess har fabriken inte drabbats av varslade arbetare som på andra anläggningar under finanskrisens dystra år och idag dirigeras denna 83 hektar stora fabrik av den erfarne Jean-Philippe Daveau med över tjugo års erfarenhet, sjutton på huvudanläggningen i Douai respektive fem år utomlands, väl där kan han orientera de 1 600 anställda som jobbar med punktsvetsning, panelmontering och kvalitetskontroll 24/7 samtidigt som omställningen till eldrift är i full gång.
Historien bakom anläggningen i norra Frankrike började med markägaravtalet som undertecknades av f.d. premiärministern Maurice Schumann och borgmästaren Pierre Forrest i slutet på april 1969 genom skapandet av coachbuilding-företaget Chausson Carrosserie även om Renault ansågs vara delägare, två år senare kunde de första fabriksarbetarna handtillverka personbilsmodellerna R15, R17, R12 och sportcoupén Fuego Turbo, under 80-talet gick massproduktionen av Renault R9 och R11 i en mindre skala tills den sista personbilsmodellen R19 rullades ur bandet 1992 för att sadla om till en fabrik som bygger enbart skåpbilar med olika emblem framtill och allt detta startade med gamla nyttofordonet Express som tillverkats mellan sommaren 1989 och våren 1997, fabrikens mest sålda skåpbil var första generationens Renault Kangoo och arbetarna på anläggningen tillverkade hela 2.2 miljoner exemplar fram tills en ny modell dök upp år 2008 med tillägg på Mercedes Citan och Nissan NV250.
Sedan förra året har Renault Kangoo III respektive nya Nissan Townstar och den senare tillskottet Mercedes T-klass en avgörande framtid i fabriksarbetarnas händer, elektrifieringen spås vara viktigt men det behövs en Kangoo med lång hjulbas och sju sittplatser från och med 2023 tillsammans med en framtida R4 som budbil med elmotor framtill för att klara av målet som en av de ledande fabrikaten med netto klimatavtryck.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar