Ur ett inslag från BBC: s populära motorprogram Top Gear från 2003 konstaterade ankaren Jeremy Clarkson att Lotus i de två senaste åren sålt 5 000 Elise S2 i Storbritannien medan Opel sålde en mindre antal Speedster trots att båda modeller byggdes på samma fabrik i Norfolk, om man tycker att Opeln har en identisk charm som originalet men höll på att ha en bättre väghållning sedan man stoppade in en 2.2 liters fyrcylindrig bensinmaskin ur en Vectra under det smala motorrummet, bortsett från dess djärva design så kostade Speedstern på den tiden lika mycket som en samtida Lotus Elise S2.
När TV-programmets ledargestaltning testade en Opel Speedster Turbo efter förklaringen på studion fanns det en tydlig skillnad, originalmotorn byttes ut till en mindre bensinmaskin på två liter med turboladdning som klämde till hela 200 hästkrafter, den var otroligt snabb i accelerationszonen för noll till hundra klockades på ca 4 sekunder och toppfarten på 241 km/h gav en del Speedster-ägare en rejäl elstöt, trots köregenskaperna och fartresurserna hade fyra exemplar blivit kvaddade av journalister på en utflykt i sydöstra Spanien.
För att sammanfatta det hela är det bra läge för mig att säga en viktig mening om körupplevelsen bakom ratten på vad som egentligen är en varg i fårull, vilken adrenalinchock.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar