Enligt en färsk rapport från tidningen Vi Bilägare hade priset på råolja stigit ganska kraftigt vilket gjorde att dieselpriset blivit fullkomligt dyrare än innan Rysslands militära konflikt med Ukraina, Jessica Alsenius från lobbyorganisationen Drivkraft Sverige uppger att två olika faktorer inträffade på en och samma veva, dels när flera aktörer valde att rata petroleum från ryska raffinaderier och dels är de båda östeuropeiska länderna exportörer av råvaror till biodrivmedel, ökningen berodde på ett nedsänkt utbud och en alarmerande efterfrågan trots påverkan av valutakurserna.
I nästa spalt tillägger lobbyorganisationens VD att priset på HVO-diesel ökade stort vilket oroar över hälften av Sveriges tjänstebilister, främst dem som kör skåpbil eller biodieselbussar i tätorterna samtidigt som reduktionsplikten varit högre än bilar med blyfri bensin, årstiderna påverkar också olika drivmedels globala efterfrågan och det som Erica Samuelsson på ST1 hade sagt i en kolumn att eldningsoljan lär öka i pris på vintern, på flera håll höjdes rösterna från parlamentet att sänka dieselskatten för normalt sett betalar svenska bilister omkring 40 procent av det hela, d.v.s. energiskatt inklusive CO2-skatt och moms även om undantagen i EU: s regler borde vara rimligt så kräver andra medlemsstater att godkänna ett dekret om sänkt bensinskatt framöver med viss risk i en bredare ökning av bensinpris till rekordnivåer.
https://www.vibilagare.se/nyheter/dieselpriset-skenar-mer-bensinpriset-kan-oka-ytterligare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar