Fiats mest kända småbil Panda börjar nu blir gammal, 46 år rättade sagt genom tre generationer ur olika tidsperioder och är enligt uppgifter från Teknikens Värld på väg att övergå till eldrift med största sannolikhet.
Pandan först sågs år 1980 när den kallades av pressen för ännu en nationalikon i den italienska bilindustrin efter klassikern Fiat 500 i originalform, kantigheten försvann efter 21 års massproduktion efter att en ny generation Panda presenterades tidigt i hösten 2003 på Frankfurts bilsalong, den behöll originalets karaktär med att vara rymlig inuti trots dess kompakta yttre skal och efter en annan förnyelse med generation 3 är saken klar, modellen förblir långlivad och pålitlig med några år kvar på nacken även om ingångspriset höjdes med tre procent sedan den konverterades till att vara en hybridvagn med 48 volts batteripaket i motorrummet.
Enligt en färsk rapport fick Italiens motsvarighet till IF Metall besluta om förlängd produktion som resulterat i att Stellantis VD Carlos Tavares talade klarspråk om dyra nybilspriser på ett extrainsatt toppmöte, tidsfrågan om Fiat Pandas framtid klassades som ledord på finanstidningarnas löpsedlar om inte modellen håller på att kvarstå som elbil när utvecklingsarbetet på designkontoret i Turin drar igång för fullt.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/fiat-panda-blir-kvar-till-2026/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar