Vad säger Fords ledning om betydelsen kring kärnmodellerna Fiesta och Focus inklusive deras rykten kring nedläggning av motorfabriken i Dagenham, med det så konstaterade Ford Europas VD Stuart Rowley att några frågetecken lades fram efter att ha gett svar på frågorna utdelade av motorjournalister över hela kontinenten ända sedan man godkänt en reform på att lansera sju eldrivna modeller varav två nyttofordon i programmet.
Stuart var osäker kring småbilen Fiestas framtid men saken är klar oavsett hur och varför det blev så, fabrikatet vill nog kila vidare till elektrifiering från och med 2030 efter de negativa punkterna som fällde chanserna på att bygga en eldriven Fiesta sedan man såg småbilens försäljningskurva rasa med flera procent jämfört med skåpbilar och stadsjeepar, även några frågor om fabrikerna i Rumänien respektive Turkiet blivit högintressanta, speciellt en efterfrågan på skåpbilar hade ökat med 34 % under fjolårets marknadskurs, Focusens efterfrågan stagnerade genom åren p.g.a. stadsjeeparnas framfart trots att inkomstkällan övergått från att vara lönsam till dyrbar på ett höj, det enda sättet att strama åt den dyrköpta efterfrågan till högre lönsamhet genom reducerad utvecklingskostnad är att lägga ner fabriken i tyska Saarlouis utanför Köln och fabriken i Valencia gör sällskap så småningom efter att Ford Mondeo fick läggas ned p.g.a. nedsatta säljsiffror.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar