onsdag 19 oktober 2016

Fyrhjulsdriften och bilsporten - Del 1

Idag skall jag skriva ett inslag om hur fyrhjulsdriften erövrade motorsportens värld, det första avsnittet kommer såklart att handla om Peugeot och segern i Pikes Peak 1988.

Alla vet att Audi började sin satsning med rallyt och dess mäktiga femcylindriga sportbil vid namn Urquattro men deras värsta rival Peugeot efter sina två första VM-titlar och Dakar-seger få bygga en ny bil som skall slå Walter Röhrl och hans snabba Audi Sport S1 i en backtävling.
Finländaren Ari Vatanen var mannen som hade uppdraget att köra sin Peugeot 405 T16 snabbare än den sofistikerade S1: an.

Peugeot tog fram en ny teknologi som anpassar fyrhjulsdriften är den aktiva styrningen på alla fyra hjul, enligt teamets tekniske direktör är detta ett mekaniskt system med dubbla kugghjul på styrväxeln i höjd med vinkeln på ratten och självklart är en nyhet bland tävlingsbilar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar