Motorblocket som står redo på monteringsrummet är specialiserad av Holden Motorsport importerad från USA med mycket maskinarbete på gång.
Arbetet börjar med att lägga in vevaxeln, den väger 16,5 kg, vevar på löpande band och byts ut efter cirka 20 000 kilometer i serviceområdet.
Främre cylinderkåpan är handgjord på hemmaplan, därefter den viktigaste delen som är kamaxeln, numera är den kontrollerad av den Australiensiska bilsportförbundet som ett stort steg framåt.
Kolvar och vevstakar, precis som motorblocket är den importerad från General Motors högkvarter i två specifikationer och tjänstevikten är på 500 gram.
Torrsumpen är också en intressant del, tillverkad av stark aluminium, femton timmar i R&D-avdelningen och ett bra ingenjörskunskap. Oljepump även den en import från USA, oljefiltret är äkta delikatess enligt Mark Larkham och vattenpumpen är fabrikstillverkad för hand.
Allra viktigaste och dyraste delen är topplocket, importerad från GM men teamet gjorde en invändig utveckling för bästa kvalité och glömmer inte huvudtätningen på den andra vinkeln.
Grenröret är tillverkad i Australien av stark aluminium och till och med ventilkåpan trots att det står Brad Jones Racing printad i mitten.
Sist ut är tändstift, bränslegren och handgjord avgasrör i rostfritt stål.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar