Här på KRE Race Engines högkvarter börjar arbetet med att rengöra gamla men redan använda komponenter till att bli helt nya på en hytt utomhus.
Cylinderblocket läggs in på en hydraulisk hålslagare där man fördröjer tvärsnittet för att de nya kolvringarna passar in i cylinderhålet, blocket placeras på ett annat redskap och behåller kompressionsförhållandet medan topplocket hålls fast till att borra små hål för att lägga på ventilerna som byts ut vart 6 000: e kilometer, ventilfjädrar däremot har livslängden på 3 000 km innan de byts ut.
Två andra redskap som används på den här avdelningen är ventilskäraren och lite längre in testas vevaxeln på en balanseringsmaskineri och sedan är det dags för bygget på monteringsrummet.
Motorblocket precis fått nya delar, fraktades hit med hjälp av en stativ, ny ramlager, vipparmar och lyftare håller på att monteras, båda har livslängd på 3 000 respektive 6 000 km.
Vevstakar alltid testad för högsta kvalité, nya kolvar och ringar varje gång får dubbelkoll, även kamaxeln och vevaxeln kontrolleras på grund av antalet körda kilometer. Oljepump och vattenpump alltid demonterad för säkerhetens skull, nya huvudtätningar, mekaniska sigill innan nästa transport med de här fina delarna, ventilkåpan och torrsumpen.
Den nymonterade motorn dras in till prestandarummet där dynamometern ligger för kontroll av bränsleförbrukning, kraftfördelning och allt skall göras precis innan nästa race.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar