Två år senare kunde fabriksteamet med Jean-Pierre Jabouille som förbundskapten på allvar gå mot toppen av tabellen med tre förare, Le Mans-vinnaren Yannick Dalmas, monegasken Stéphane Ortelli och den mest lovande stjärnan i branschen Laurent Aiello i sina snabba 405 Mi16.
Årgång 1994 i det Franska standardvagnsmästerskapet började med dubbelseger på Nogaro i Race 1 och en tredje plats i nästa, precis som i V8 Supercars räknar man in den som får flest poäng i både Sprint- och Feature-racet vinner deltävlingen.
Efter 6 deltävlingar högst upp på pallen var Lejonen slagna av BMW respektive Opel med bland annat Alain Cudini och Yvan Muller.
På Grand Prix-banan i Le Mans fick Laurent revanschera med en triumf i säsongens tionde deltävling innan konkurrenten dominerade på Montlhéry.
Säsongsfinalen på Lédenon i utkanten av Nimes var Sprint-racet spännande på många håll, speciellt när Alain Cudini såg sin lagkamrat Eric Hélary dra iväg i starten, därefter gjorde en avåkning och backar i resultatlistan. Aiello vinner Race 1 före Dalmas, i Race nummer 2 däremot efter 10 minuters reparationstid fick Hélary åka förbi Laurents fabriks-Peugeot till en andra plats innan han stötte på problem.
Ny dubbelseger för Peugeot med Yannick Dalmas på första plats och Laurent Aiello där bakom blir tvåa och säkrar mästerskapstiteln genom att vifta den blåa flaggan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar