tisdag 29 november 2016

Peugeots racingframgångar - Del 4

År 2001 i Storbritannien gjorde det franska bilmärket comeback efter två års frånvaro, man fick ställa upp med två fabriksbyggda 406 Coupé enligt S2000-reglementet medan den tredje fabriksbilen kördes av först Matt Neal i premiären på Brands Hatch och sedan av nyzeeländske Superbike-stjärnan Aaron Slight på Donington Park.
Reguljära förarna Dan Eaves och Steve Soper förde Lejonen till en andra plats i märkesmästerskapet före Alfa Romeo men bakom Opel som hade fler poäng och säsongen därpå fick de se sig slagna av Honda och MG eftersom bilen var inte lika konkurrenskraftig som det var förr.

Under samma period har det franska mästerskapet gjort en riktig regeländring, V6-motorer och rörramschassi har blivit en succé, Team Solution F slutade trea i den nya regeln men säsongen 2002 har Peugeot Sport ställt upp med ingen mindre än fem fabriksbilar, två från Team Solution F och tre från Équipe Gémo och titeln bärgades av Soheil Ayari.

2004 har Pescarolo Sport gjort entré som Peugeots officiella fabriksteam här hemma i Frankrike och dominerade hela mästerskapet där man vann alla utom en seger, det enda icke-fabrikssegern kom på Lédenon med AGS-föraren William David.
Stallkamraterna och värsta konkurrenterna Eric Hélary och Soheil Ayari slogs om mästerskapstiteln men det var den sistnämnde som vann med tretton poängs marginal.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar