Macau är som sagt värd för årets finalomgång i TCR-VM, efter 27 inkörda omgångar, 14 olika vinnare bland förare och även sett alla sju biltillverkare gå högst upp på pallen tack vare prestandabalansregeln och viktkompensation som FIA tilldelar.
Tabellettan Gabriele Tarquini är fortsatt favorit till mästerskapsbucklan efter BTCC-titeln 1994 respektive EM-titeln 2003 med Alfa Romeo och varför inte hans hittills enda VM-titel 2009 med Seat och hans mål är att bli den äldste föraren att vinna två VM-bucklor i historieböckerna.
Den italienske veteranens största konkurrenter Yvan Muller och Thed Björk från YMR-lägret ger inte upp kampen men från och med efter säsongsavslutningen kommer båda förarna lämna Hyundai och övergå till Cyan Racings satsning med Geely-gruppens konstruktör Lynk & Co.
Volkswagenkoncernens starkaste kort Pepe Oriola tävlandes för Seat och Jean-Karl Vernay för Audi har väldigt mycket att göra trots att fransmannens RS3 LMS är tyngre i barlast även om Leopard Racings respektive Comtoyou-stallets bilar får det kämpigt gentemot till exempel Alfa Romeo och Peugeot.
Lite längre bak bland de tio bästa i tabellen hittar man Hondas titelkandidat Esteban Guerrieri eftersom Yann Ehrlacher blev uträknad från titelstriden tillsammans med ungraren Norbert Michelisz och även världsmästaren från 2012 Rob Huff har räknats ut från samma scenario.
https://www.touringcartimes.com/2018/11/14/wtcr-season-finale-macau-come/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar