8. Venturi Atlantique 300
1994 köpte en skotsk affärsman det franska tillverkaren för sportbilar Venturi Automobiles och hans mål var att designa en ny bil respektive ansiktslyfta en äldre modell, sex månader senare var saken klar när den omarbetade Atlantique 300 presenterades på bilsalongen i Paris till stor häpnad av bilrecensenter från Europas största biltidningar inklusive Teknikens Värld.
Formgivningen gjordes av Claude Poiraud och f.d. arbetskollegan i fabriken Gérard Godefroy och påminner mycket om en Ferrari 355 Berlinetta från samma tidsperiod, för mig kändes den här vagnen lite mer avantgarde än den från Maranello bara om man tänker på den rundare, flytande motorhuven för mer aerodynamisk effektivitet.
Kraftkällan i 300-versionen är en V6: a hämtad från en Renault Alpine A610 i två olika utföranden, en med direkt bränsleinsprutning på 213 hästar men bäst av allt är turboversionen något av en rackare, installationen av turboaggregatet gav den sexcylindriga maskinen mer krut för att konkurrera mot Lotus Esprit V8 och TVR Chimaera, siffrorna räknades till 281 hästkrafter ur turbomatade sexan och accelererade från 0-100 km/h på 4.8 sekunder.
Atlantique 300 tillverkades fram till början av mars 2000 då dubbelturboversionen blev det sista som tillverkades på fabriken innan monegaskiska investerare köpte biltillverkaren och byggde några designstudier långt före deras entré i Formula E 2014.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar