7. Audi TT-RS
Audis alla RS-modeller är som sagt konstruerade på fabriken i Neckarsulm men den här tvådörrarsbilen vid namn TT-RS är byggd i Ungern tillsammans med den vanliga TT: n.
Sedan debuten på bilsalongen i Genève 2009 har TT-RS en omarbetad design på främre kofångaren med bredare luftintag, breda hjulhus på alla fyra hörn, backspeglar i matt aluminium, kylargrill i mönstrad bivax och ett integrerat bakspoiler för bättre marktryck.
Motorn är en best jämfört med den billigare prestandautbudet TT-S, inne i huven sitter en femcylindrig 2.5 liters turbo länkad med antingen en sexväxlad manuell låda eller en sjuväxlad DSG-låda och precis som på alla andra RS-modeller är fyrhjulsdrift alltid standard med koppling och differential från svenska Haldex.
Den maximala effekten räknas till hela 250 kilowatt, det vill säga 336 hästar ur motorn med direkt bränsleinsprutning, motorns vridmoment är på cirka 450 Newtonmeter, klockan stannar på 4.4 sekunder från 0-100 km/h och väger betydligt tyngre än den fyrcylindriga prestandamaskinen även om topphastigheten är elektroniskt begränsat till 250 km/h.
På racerbanan har tävlingsvarianten av Audi TT-RS varit en klassegrare i Nürburgring 24 timmars, 2011 fick denna femcylindriga maskineri trimmad av Räder Motorsport ta hem vinsten i kategorin SP4T med stora affischnamnen Frank Biela, Michael Ammermüller, Martin Tomczyk och Jens Klingmann och för svenskt vidkommande året därpå slutade Fredrik Lestrup tävlandes i bil nummer 116 tvåa i SP4T-klassen tillsammans med dansken Kurt Thiim och Franjo Kovac.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar