fredag 6 mars 2020

Hantverkare på fyra hjul - Del 1

Hösten 1997 var det läge för Renault att lansera en ersättare till gamla Express som producerats på den europeiska marknaden i över tio år, under ledning av franska biltillverkarens dåvarande designansvarig Patrick Le Quément har den nya konkurrenten till PSA-gruppens syskon fått ett nytt namn och än idag är den kallad Kangoo.

Första fasen av Kangoo I har ett modernt karaktär på sin tid med de runda framlyktorna hämtade från minstingen Twingo, skjutdörrarna, framdörrarna och dess handtag är nya liksom bakluckan som utrustas i två olika slag, i familjevarianten får man en vanlig baklucka och för proffsen så räcker det med två luckor i 90 graders öppning där man kräver det enklare sättet att lasta två Europallar i ett stort bagageutrymme.

Även om den är baserad på bottenplattan av första generationen Clio blev Renaults nya stjärnskott bland personbilar och hantverkarbilar ässet i rockärmen när det gäller den praktiska biten plus det aktiva och passiva säkerheten, färdtjänstchaufförer i Frankrike hade ägt och modifierat sina Kangoo till rullstolsvänliga skapelser för personer med begränsad framkomlighet och det var det som nyckeln till varför den här bilen har ökat i försäljning under de första fyra åren på nacken.

Invändigt kännetecknas Kangoo av den första generationen som en kompakt och multifunktionell bil med förvaringsutrymme som högsta prioritet, trots detta var handskfacket stor nog för att lägga ner enlitersflaskan med vatten men placeringen på askkoppen är ganska trångt eftersom den lilla luckan träffar läskburken om man ska få tag på en kulspetspenna, ratten är simplistisk med två ekrar och det övriga problemet är att mätarna på instrumentpanelen är svårlästa.

Uppdateringen kom förrän våren 2003 då fronten fick nya drag av Clio och Scenic med de nya framljusen i formen av en vattendroppe, främre kofångaren och kylargrillen blev förbättrade tillsammans med dimljusen, på insidan har forskarteamet på Renaults teknikcenter i Guyancourt lagt till ny elektronik för att få plats med bilradio, nya lättavlästa mätare jämfört med de tidiga årsmodellerna och som tillval kunde man addera farthållare till priset.

Mellan 2003 och '08 som en del av Renaults allians med Nissan har det japanska konstruktören släppt en tvillingsyster till Kangoo och som väntat går under namnet Kubistar, den använder samma mekanik och samma utseende fast i en annan regi och här i Sverige har bara ett fåtal Nissan Kubistar blivit sålda på grund av Renaults höga efterfrågan på dess syskonmodell.

Motorutbudet varierade genom åren mellan en stor flotta av små bensinmotorer och bränslesnåla dieslar, i de tidiga årsmodellerna har 1.9 liters dieseln i två specifikationer blivit sålda av hantverkare och proffs, bensinversionerna på 1.2 och 1.4 liter blivit anpassade i utförandet med skjutdörrar och fönster men när den andra fasens Kangoo stod på flera Renaulthandlare runtom i Europa har fem dieslar och två bensinmaskiner funnits på broschyren, två tredjedelar av ägarna, de flesta från byggbranschen och måleri föredrog den vanliga fyrcylindriga bensinmotorn på 1.6 liter och 95 hästar, i samma regi får familjependlare betala mindre om man valde en 1.5 liters diesel eftersom den drar mindre soppa, har en snabbare accelerationstid och mer vrid i varvregistret.

Här i Sverige har Posten använt en högerstyrd Kangoo som budbil på grund av populariteten då dess huvudkonkurrent från PSA-gruppen hade konverterat sina små transportbilar till budbilsägare från franska posten respektive energidistributören EDF och gasbolaget Primagaz.

Efter cirka 2.2 miljoner sålda exemplar och tio år har första generationens Kangoo blivit nästan lika populär som sin största rival från PSA-gruppen, även om det fortfarande tillverkas i Argentina med reservdelarna har denna lilla budbil vunnit sina hjärtan trots att dess ersättare var snart kommen på våren år 2007.







Presentationsfilm om första generationens Kangoo årgång 1997


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar