Sagan om Fords minsta nyttofordon började på Europadivisionens kontor i Köln då de produktansvariga från olika avdelningar satte sig ned på det runda bordet medan utvecklingschefen kom på ett bra tilltalsnamn, varför inte återuppliva Courier sedan man slutade använda modellnamnet efter dåliga säljsiffror i 00-talets början.
Transit Courier eller Tourneo Courier som personbilsvarianten anger är baserad på populära småbilen Fiesta ända sedan man delade bottenplatta med Fiesta-baserade kombin B-Max, den sistnämnda fick leva fram till 2018 då efterfrågan på små familjekombin sinade till följd av kompakta crossoverns framfart.
Designmässigt ser den nya Tourneo Courier ganska lik den föregående Fiestan framifrån men från sidan är den lite längre än Fiestan med två decimeter trots att man lade till skjutdörrarna för enklare av- och påstigning, tjänstevikten däremot är 35 procent lättare än mellansyskonet Tourneo Connect av den senaste generationen och det var därför som det används mycket lättviktsmaterial för mer kostnadseffektivitet.
På insidan är det inte mycket som skiljer mellan Tourneo Courier och Fiestan, faktum är att instrumentpanelen härstammar från mindre kombin B-Max med små detaljer som urskiljer mellan de olika årsmodellerna, i "Phase 1" är radion med CD-växlare standard från mellersta utbudet Trend och i den andra fasens Tourneo Courier som började säljas från och med 2017 har den toppmoderna infotainmentsystemet Sync 3 ersatt telefonknapparna och gör det lite enklare för föraren att använda röstkommandon eller komma åt navigationssystemet respektive telefonbok på Apple CarPlay.
Lilla Tourneo Courier är en smart men lastvänlig låda, hatthyllan på lastutrymmet bak är justerbart för att lägga stora resväskor i det undre lagret och minst två ryggsäckar på det översta lagret, maxkapaciteten räknas till 660 kg eller 708 liter då andra sätesradens soffa fälls och tas bort för att få plats med flyttlådor för säkerhetens skull, dessutom är montering av bilbarnstolar mycket enklare för Isofix-fästanordningar är integrerade på soffans yttersida.
På den mekaniska sidan är Fords minsta nyttofordon lika pigg som sin större vagn i syskonskaran Tourneo Connect, två motorer finns att tillgå i denna fantastiska modell, bland annat den prisbelönta trecylindriga EcoBoost-motorn på en liter men för all besparing finns en 1.5 liters Duratorque-diesel i två utföranden, en med perfekt balans och en med extra prestanda.
Idag föredrar nästan hälften av Tourneo Courier-ägarna den mindre bensinmaskinen eftersom den pigga dieseln på 75 hästar har tillräckligt bra vrid med mindre fördröjning i turboaggregatet och bäst av allt är att alla Tourneo Couriers oavsett modellutbud är länkade med en 6-växlad manuell låda.
Den elektromekaniska servostyrningen gör att bilen blir mer balanserad i olika väglag, speciellt när svängradien blir mindre i trånga utrymmen vid stadskörning, även krängningshämmaren har blivit justerbara för att hitta extra mekanisk grepp mot marken i feldoserade kurvor och jag tycker att den här bilen genom åren är mycket snäll mot däcken i och med att framvagnen känns mindre yvig på våra svenska vintervägar.
Fullständig recension av Fords kompakta nyttofordon
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar