Från början var första generationens Volkswagen Caddy en flakbil mellan 1982 och 1994, ett år senare blev nästa generation baserad på småbilen Polo men kunde enbart ges som antingen budbil eller Crew Cab, efter snart tio år på marknaden är den ersatt av en ny bil med modellbeteckning 2K.
När den presenterades på utställningen för transportvagnar i Amsterdam sent på hösten 2003 hade första fasen på Caddy Mk3 delat bottenplatta med personbilen Touran trots att främre hjulupphängningen med dubbla länkarmar härstammade från femte generationens Golf.
Längden har vuxit ganska markant till 4.4 meter, spårvidden och aktuella bredden är densamma som sin konkurrent Citroën Berlingo II och ges sedan dess i två olika utföranden, både som budbil och i familjeversionen Life, blicken på Caddys front är lika igenkänd som i kompakta MPV: n Touran, sidoprofilen blev förbättrad med användning av skjutdörrar och bakluckan finns både i tvådelat på transportvagnen och med stor öppning på Caddy Life.
Interiören har stått orört i både "Phase 1" och "Phase 2", i två omgångar hade ratten blivit ombytta för modernisering, navigationssystemet tillkom från och med första kosmetiska ändringen som extra tillval mellan vintern 2010 och början på våren 2015.
Lastutrymmet på Caddy Life är bara toppen på isberget, nettovikten räknas till 608 kg eftersom hela skuffen rymmer 2 850 liter med baksätena nedfällda, enligt statistiken är nästan 80 procent av Caddy-ägare världen över hemmafixare och proffs, de verkligen gillar att köra sina rektangulära vagnar till och från sina arbetsplatser och det sägs att i Sverige de flesta elektriker vill hellre föredra en Caddy framför till exempel en Kangoo.
Med tiden var dieselmotorerna på 1.9 och två liter bästsäljarna, servicelivet på 1.4 liters bensinmaskinen var räknade liksom den gamla 1.6: an med åtta ventiler och från och med maj 2015 väntar en ny ansiktslyftning som får konkurrenterna att häpna.
Nuvarande versionen av Volkswagen Caddy Life är fortsatt lika trendig framifrån som den större Transporter T6 men från sidan är arkitekturen på dörrarna densamma även om bakluckan har blivit moderniserad i och med montering av nya LED-lyktor bak.
På insidan är allting nytt med en modernare instrumentpanel, en modern ratt ur sjunde generationens Golf med multifunktionsknappar, automatisk klimatanläggning och en uppdaterad sju tums navigationssystem med App Connect och uppkopplingsfunktionen Car-Net men mer intressant är att den adaptiva fartbegränsaren ges som tillval i mellersta utbudet Trendline och förblir standard i topputrustade Highline.
Bland de nya drivlinor som lades på agendan med Euro 6-normer är fyrcylindriga dieseln på 1.6 liter och 102 hästkrafter, bästsäljaren i hela Europa har alltid varit den miljövänliga bensinmotorn på 1.2 liter, tre cylindrar med turbo och en effekt på 104 hästar med maximala vridet på 175 Newtonmeter och från och med de katastrofala konsekvenserna i Volkswagen AG: s historia avrådde nybilsköparna från att beställa en ny Caddy med de berörda motorerna, ändrade sig och köpt sina bilar med 1.2 TSI istället.
Taxichaufförer i Sverige har varit nöjda med sina Caddyn eftersom biogasversionen har varit i särklass den bästa bilen på yrkesförarbranschen, speciellt den med lång hjulbas för att få plats med en rullstolsramp.
Mina erfarenheter med Caddy III var ganska färgstark, styrningen klarar sig bra på feldoserade kurvor, ojämnheter och i backkrön, i höga farter så hör man inga vindtjut och motorn bara visslar i en ganska tyst ton.
Slutsatsen är att den här bilen känns mycket komfortabel på alla fronter, speciellt på de svenska vägarna då jag åkt mycket taxi till och från biblioteket för ett par år sedan.
Efter cirka sjutton år på tronen är den fjärde generationens Caddy avtäckt på Volkswagens pressträff precis före bilindustrins största höjdpunkt kunde ställas in av hälsoskäl.
Nya Caddy Mk4 är snäppet lägre i höjd, kortare i längd och ser mer futuristisk i Wolfsburg-fabrikatets moderna MQB-plattform, fronten är i stort sett förändrad med nya LED-lyktor, främre kofångaren är av samma arkitektur som på Golf VIII med bikupans struktur, skjutdörrarna är breda men blir elmanövrerade i det dyraste modellutbudet såsom de nya dörrhandtagen och designen på bakvagnen känns lite som ur en modern reboot av filmen Total Recall.
Livet bakom ratten på den nyare Volkswagen Caddy är lite densamma som på den senaste generationens Golf, här ser det ut som att instrumentpanelen har förvandlats till ett digitalt kontor med en tio tums navigationsskärm kopplad med en 12.3 tums virtuell hastighetsmätare med namnet "Active Information Display", precis som konkurrenten Peugeot Rifter är Caddyn utrustad med en elektrisk parkeringsbroms men bortsett från den äventyrlige fransosen fick man behålla den klassiska sätesarrangemanget bak, d.v.s. fällbart men borttaget då Peugeoten har ett smartare system.
Kanske någon gång under hösten 2020 kommer nya Caddy att beställas både som lätt transportbil och fritidsbil, nybilspriserna har inte presenterats ännu men jag gissar att det kan kosta över 210 000 för entréutbudet och tillverkningen sker på nykonstruerade fabriken i algeriska Relizane.
Fullständig recension på Volkswagen Caddy Mk3 "Phase 3" med Tomas från Autogefühl
Auto Motor och Sports inslag om fyrhjulsdrivna Caddy Alltrack
Franska Auto Plus ger en första inblick på Caddy IV
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar