lördag 28 mars 2020

Hantverkare på fyra hjul - Del 7

2007 presenterade Fiat Professional i samarbete med PSA-gruppen en kompakt nyttofordon vid interna koden Tipo 225 som senare blev för Fiats del en återförening med klassiska namnet Fiorino då Peugeot fick klistra in Bipper medan grannen Citroën kom på idén med Nemo efter en tecknad film, familjeversionerna hette Fiorino Qubo respektive Bipper Combi och Nemo Multispace.

Produktionen tog fart på SevelNords turkiska anläggning i Bursa i början på november 2007 efter att de anställda från varsin koncern släppte de tekniska detaljerna både in- och utvändigt.
I grund och botten är den lilla Fiorino baserad på Fiats mest populära småbil Punto med en ganska kort hjulbas, därmed är den lätt att fickparkera och har en stadig svängradie på ynka 9,95 meter för en mycket enklare stadskörning på trånga gator.

Fronten på de tre små syskonen i nyttofordonsbranschen har ett glatt uttryck på kylaröppningen, kofångaren fram på både Peugeoten och Cittran är av kevlar medan Fiaten är färgkodade i modellens dyraste utbud Dynamic, från sidan är dörrhandtagen gjorda av samma material som kofångaren och här bak har man två olika val av luckor, dels får du ett tvådelat baklucka med en liten klaff för att enkelt klara 180 graders öppning och dels får man en vanlig baklucka som standard i trillingarnas familjeversioner.

Rymligt och mångsidigt är viktiga ord att beskriva hur väl utfört interiören ser ut, framifrån på förarstolen tycker småföretagaren att allting känns ljust och luftigt, instrumentpanelen på Fiorino Qubo, Bipper Combi och Nemo Multispace är användarvänlig med den lättavlästa färddatorn inklusive den gammalmodiga manuella luftkonditioneringen, bilradion med CD-växlare är standard på alla modellutbud precis som elhissarna och de enda tillbehören som tillval är telefonuppkoppling med Bluetooth och en USB-port.

Baksätena är fällbara och borttagna, här kan långa passagerare sitta upprätt med en vy som sträcker sig in till horisonten, det praktiska med en liten högbyggd kombi är som sagt hur lastvänligt den verkligen är och med det är skuffen stort, den sväljer 356 liter bagage men kan utökas till 721 liter med nedfälld soffa.

Under den korta huven ruvar två olika motoralternativ, dels en vanlig 1.4 liters bensin på 73 hästar och för en mer komfortabel upplevelse bakom ratten finns en 1.4 liters HDi-motor för PSA-koncernens bilar medan Fiaten utrustas med en 1.3 liters Multijet-diesel som utvecklar 75 hästar och förbrukar mindre bränsle jämfört med en vanlig bensindriven herrgårdsvagn, i vissa fall kan man välja dieseln men för mig är den femväxlade manuella lådan mer användbar än den halvautomatiska lådan.

Säkerhetsmässigt är Bipper Combi och dess syskon utrustade med parkeringssensor, centrallås och låsbart handskfack som standard men fick lägga till ESP: n på Cittran efter att testteamet från tyska motororganisationen ADAC välte en Nemo Multispace i ett älgtest varpå den förstnämnda hade ESP som standard.
Äventyrsmodellen från varsitt fabrikat Qubo Trekking, Bipper Combi Outdoor och Nemo XTR har femton millimeter extra markfrigång, fabriksmonterade hasplåt fram, 15" fälgar, stänkskydd och tvättbara golvmattor.

Vid vanlig körning på småvägarna i 50 km/h så känns Peugeots minsta nyttofordon på den tiden ganska stadig rakt fram men lutar inte på feldoserade kurvor för den gashydrauliska styrningen arbetar hårt för att minimera krängningen i höga farter.

Mellan 2008 och 2016 hade PSA-gruppens små transportvagnar gått ur produktion men Fiorino Qubo lever vidare med en ansiktslyftning och även lade till en fem tums pekskärm med DAB digitalradio, den fortsätter att sälja mycket bra på den Europeiska marknaden fram tills familjeversionen gick ur produktion så sent som i början på februari 2020.










Provkörning av Peugeot Bipper Combi med Ginny Buckley årgång 2014


What Cars recension av Fiats minsta nyttofordon Fiorino Qubo


Kort inslag om Citroën Nemo från franska biltidningen Auto Plus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar