måndag 23 mars 2020

Hantverkare på fyra hjul - Del 5

När PSA-gruppens kompakta budbilstvillingar nådde hjältestatus en bit in på 00-talet tog Fords Europadivision ett konkret beslut att bygga en bil som lär krossa fransoserna i den hårda konkurrensen, svaret heter Transit Connect eller i familjevariant Tourneo Connect.

Denna transportvagn är mindre i storlek än storsäljande originalet Transit, den hade presenterats i mitten av oktober 2002 och anses vara en direkt ersättare till gamla Fiesta-baserade Courier, fronten ser nästan som en rektangulär tolkning på småbilen Fiesta då bottenplattan är hämtad från halvkombin Focus och delar hälften av komponenterna med vanliga Transit.

Instrumentpanelen har några särskilda drag från sedanmodellen Mondeo, såsom luftutblåsen, radion med CD-växlare, reglagen för den manuella luftkonditioneringen utom ratten och växelspaken, båda var hämtade från övriga modellerna Fiesta respektive Galaxy men sedan när den ansiktslyftes under sensommaren 2009 har fabriksarbetarna i turkiska Kocaeli monterat en ny interiör som efterliknar den föregående generationens Fiesta med en ratt från Galaxy av den äldre sorten och radion tros ha hämtats från Focus II.
Det bästa med den här bilen är att den var rymlig på andra sätesraden, långa gubbar sitter upprätt och rakt för att få en bättre vy framåt men minuspoängen är fortfarande hur krångligt baksätena lyfts ut för att få plats med stora flyttlådor eller minst en Europall på grund av den smala öppningen av bakluckan.

Drivlinan var ihopsatta av de anställda på motortillverkarfabriken i Valencia, mellan 2003 och 2012 kunde den första generationens nyttofordon bli utrustade med två dieslar och en bensinmaskin, i dess livscykel hade 1.8 liters TDCi-motorn varit en bästsäljare för ett nyttofordon i den mindre storleken medan bensinvarianten i samma slagvolym har bra prestanda, 117 hästkrafter och en vettig acceleration från 0-100 km/h, faktum är att bladfjädrarna bak inte har bra respons i höga farter och styrningen känns stabil och lättmanövrerad på småvägarna.

Efter snart ett årtionde på marknaden hade Tourneo Connect av den första generationen sett sig slagen av PSA-gruppens syskon och Renault Kangoo men med en ny rival i form av Mercedes Citan tvingades Ford att bygga en ny bil och försöka sätta käpparna på konkurrenterna i olika fronter.
Med design från brittiske formgivaren Paul Wraith är den nya Tourneo Connect II lika snygg som tredje generationens Focus framifrån då fabrikatet använde det djärva formspråket Kinetic Design men från sidan är det en annan berättelse, skjutdörrarna är bredare, utrymmet mellan basen på framsätena och andra radens soffa blivit längre med tre centimeter och lastutrymmet i skuffen har utökats för att vara mer praktisk och förfinad än föregångaren.

Andra generationens Tourneo Connects cockpit är av samma konstruktion som i Focus, det gör att många budbilsförare och familjependlare vet att ratten, hastighetsmätaren, radiodisplayen eller navigationssystemet som tillval har en identisk karaktär som en vanlig halvkombi, den kör som en vanlig halvkombi, den är lika välbalanserad i höga såväl låga farter och värt att notera den högt placerade växelspaken precis som på Focus-baserade familjebilen C-Max.

Som nyttofordon var 1.6 liters raka bensinfyran en bra kombination att mäkta till med som yrkesförare men de flesta småbarnsfamiljer antingen väljer den prisbelönta EcoBoost-motorn på en liter eller en förfinad 1.5 liters Duratorque-dieseln länkad med en 6-växlad manuell låda inklusive Stop & Start-knapp som extra tillval från mellersta utbudet och uppåt.
Ända sedan den kosmetiska ändringen tillkom för drygt två år sedan har säkerhetsfinesserna lagts på för en bättre komfort på vägarna, till exempel nödbromsassistans, körfältsvarnare, Blind Spot Information System, adaptiv farthållare och bäst av allt trötthetsvarnare, infotainmentsystemet Sync 3 har tillräckligt många funktioner till att göra din cockpit till ett trådlöst kontor, bland annat kan man hantera telefonsamtal, lyssna på de bästa låtarna i digitalradion, navigera med röstkommandon och styra de kompatibla apparna med MirrorLink och Apple CarPlay.

Vad som är nytt under motorhuven är att den nya EcoBlue-dieseln fick ersätta den vanliga Duratorque-motorn när konkurrensen med den trecylindriga bensinmaskinen tätnar internt, många byggarbetare såväl småbarnsföräldrar tycker att den nyare 1.5 liters dieselmaskinen på 120 hästkrafter har bättre balans mellan bränsleekonomi och högt vrid men i övriga fall är den länkad med en ny åttastegad automatlåda från tyska ZF Sachs trots att den med vanlig manuell växellåda fortsätter att bli en toppsäljande modell i Titanium-utförande.










Testkörning av Ford Tourneo Connect årgång 2005


Fullständig recension av Tourneo Connect II


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar