onsdag 11 mars 2020

Hantverkare på fyra hjul - Del 2

Succén med första generationens Kangoo varade i tio år, sedan kommer det goda beskedet att nästa generations hantverkarbil att göra entré i den franska vårsolen på fabriken i Maubeuge 2007.

Bottenplattan är numera baserad på Renaults bästsäljande kompakta MPV Scénic, det gör att Kangoo har vuxit i längd, bredd och höjd på grund av benutrymmet mellan basen på framsätena och bakre soffan eftersom komfort och mångsidighet räknades som viktiga ord.

På utsidan har Renault Kangoo av den andra generationen fått ett nytt ansikte fast man behöll de karakteristiska framlyktorna från föregångaren, sidoprofilen är annorlunda med rundare fönster och bakluckan blev helt ny från grunden trots att alla nya paneler är gjorda av kevlar och antikorrosiv aluminium som på Espace IV.

Interiören däremot är än idag högteknologisk, många smarta finesser som fanns i till exempel Scénic respektive Mégane och Espace har klämts in i den runda men rektangulära kärran, bland annat är mätarna fortsatt lika lättavlästa, radion med CD-växlare härstammade från Clio III, parkeringsbromsen är nästan av samma mekanism som i Opel Zafira och bland tillvalen kan man få navigationssystem och automatisk klimatanläggning i två zoner.

Här handlar det bara om förvaringsutrymme för att handskfacket har ett avkylningsfunktion, på tal om säkerhetsfinesser kunde fransoserna lösa problemet med askkoppen då mugghållaren finns i två separata ställen, en framför parkeringsbromsen och en bakom armstödet.
Lastutrymmet i andra generationens Kangoo är rätt så generöst, det var ju därför som Renault var först ut med att utrusta fällbara baksäten med plant golv och överraskande nog har den här bilen varit klassledande med 2 800 liters lastutrymme, med baksätena uppfällda kan skuffen rymma upp till 600 liter.

När man öppnar motorhuven så kan man se skillnaden på varför flera ägare föredrar en diesel istället för en vanlig bensin, jo att 65 % av Kangoo-ägare väljer 1.5 liters dieseln på 90 hästar men arbetsgivaren på byggföretaget vill hellre ha en med 110 hästar för den har mer vrid och en högre topphastighet.
Småbarnsfamiljer i gengäld tror att 1.6 liters bensinmotorn på 106 hästar är mer anpassningsbar för långa resor, skolskjuts eller varför inte en liten tur till byggfaciliteten och fram till 2012 hade Kangoo sålts i tre modellutbud; Authentic, Expression och Privilegium innan nästa års ansiktslyft träder fram.

Tidigt på januari 2008 ansåg Vi Bilägares redaktion att nya Kangoo var bred, både i storleken på vindrutan och backspeglarna, lite minibusskänsla i varje fall men inte lika dynamisk i väghållningen som en sedvanlig halvkombi och senare den årgången hade Tysklands motororganisation ADAC testat bilen med blotta förskräckelsen, bilen hade ESP men klarade inte älgtestet.

Med den andra fasens Kangoo II finns det många möjligheter, kort hjulbas, lång hjulbas eller varför inte eldrift, sedan dess har Sollentunahems elektriker den mest anpassade transportbilen lokalt och det är en Renault Kangoo Z.E. för Zero Emission på grund av biltillverkarens strävan för elektrisk mobilitet.
Mellan 2013 och 2018 har man sålt mer än 35 000 Kangoo Z.E. trots att säljsiffrorna i bensinmotsvarigheten dalade kraftigt, teknikmässigt är radion utrustad med Bluetooth och navigationssystemet bytte regi tillsammans med uppkopplingstillägget R-Link.

Sedan 2012 hade Renault signerat ett dekret med Daimler AG: s gamle ordförande Dr. Dieter Zetsche gällande samproduktion av en lätt transportbil, än idag så erbjuder Mercedes sin dyrare version av den alltmer populära fransosen och bilen med interna koden W415 heter Citan, uppföljaren till bortglömda underbarnet Vaneo.

Mekaniken är annorlunda jämfört med Kangoo bara för att Mercedes division för transportbilar installerade sina egna motorer länkade med antingen fem- eller sexväxlade manuella lådor från Renault och automatlådan är egentillverkad.
Interiören är inte densamma som på Renaulten men tekniken kvarstod genom att utrusta CD-växlare som standard i basutförandet Pro, DAB digitalradio är tillval på det dyraste utförandet Citan Pro och sedan dess är Citan-ägare arbetshästar för att bästsäljaren Citan Pro 109 har en 1.5 liters dieselmaskin på 66 kW, i familjeversionen Citan Tourer 111 kan de flesta familjer köra säkert med en bränslesnål och hållbar motor på 81 kW kopplad med en sexväxlad låda.

I maj förra året presenterade Renaults allierade Nissan sin nya tvilling och bär namnet NV250, det finns i tre olika varianter precis som i Kangoo men med bara ett motoralternativ, en 1.5 liters diesel i tre olika konfigurationer och idag kan hälften av NV250-ägare föredra dieseln på 95 hästkrafter för bränsleekonomins skull.

I väntan på tredje generationens Kangoo om ett par månader kommer den nuvarande bilen leva vidare tillsammans med de två andra syskonen i partnerskapet.













Provkörning av Renault Kangoo II årgång 2007


Fördjupad inslag om Mercedes Citan Tourer från YouTube-kanalen Inside Lane


Presentationsfilm av Nissans nya skåpbil NV250


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar