Designmässigt har den första generationens Doblò fått ett nytt formspråk med de breda panelerna på hjulhusen tillsammans med stora fönsterglas, tvådelade framljus som senare återfanns i stora MPV: n Ulysse II och de breda skjutdörrarna för enkel in- och utgång.
Instrumentpanelen är väl ihopsatt för en lätt transportbil, det gör att radion med CD-växlare sitter högt plus att navigationssystemet med SIM-kort kostade extra på den tiden, knapparna till varningsljus och vindruteavfrostning är situerade emellan luftutblåsen, i alla modellutföranden är manuell luftkonditionering standard, förvaringsutrymmen är ganska generösa och precis som i en vanlig MPV är växelspaken högt placerat såsom de lättavlästa mätarna.
Fiaten var en klassledande transportbil med ömtåligt mycket lastutrymme, bakluckan fyller hela 730 liter men med borttagna baksäten kan siffran skjuta upp till 3 000 liter, trots att den hade en bottenplatta från flakbilen Strada hade biltillverkarens forskningscenter använt förstärkningsbalkar och bladfjädrar bak i och med att framvagnen är fortsatt konventionell med vanliga McPherson-fjäderben.
2005 fick första generationens Doblò genomgå en kosmetisk ändring med en ny grill, nya framlyktor, nya motorer och nya modellutbud, våren 2006 fick den här bilen utmärkelsen "Årets Transportbil" som bestod av nitton journalister från världens största biltidningar. Bästsäljaren mellan årgångarna 2006 och '09 var en 1.3 liters diesel i Dynamic-utförande, flera arbetshästar tog initiativet då bensinvarianten eller varför inte biogasversionen som vi svenskar ansågs vara ett miljövänligt val bland transportbilsägare.
Mellan 2001 och 2010 har Doblò I tillverkats i nästan 1.1 miljoner exemplar på Fiat Professionals fabrik i turkiska Bursa även om det fortsatte att tillverkas i Brasilien fram till 2017 och på slutet av kalenderåret 2009 fick man beskedet att nästa generations Doblò spås vara mer uppvuxen än föregångaren med mer smarta finesser.
Från och med första säljmånaden i januari 2010 är Doblò II tillsammans med tvillingen Opel Combo av den äldre generationen mycket bättre på alla fronter, interiören känns mer luftigare, kommunikationsmässigt är den utrustad med Bluetooth-uppkoppling, automatisk klimatanläggning, smarta förvaringsutrymmen och två extra säten till att förvandla en vanlig kantig transportvagn till en sjusitsig familjebil. Man kan välja mellan tre dieselmotorer, en bensinmaskin och en med biogas för miljön, flertalet köpare föredrog 1.6 liters dieseln på 105 hästar för att den hade mer vrid än den mindre 1.3: an och att den var länkad med en 6-växlad manuell låda.
Fem år senare är framvagnen kraftigt förändrad, borta är de breda lyktorna och blivit ersatta av en smalare kylaröppning, smalare framlyktor och integrerade dimljus.
På insidan har instrumentpanelen blivit snäppet lyxigare med en ny ratt, ny design på luftutblåsen och även lade till en sju tums pekskärm på vänsterstyrda bilar men i Storbritannien däremot på högerstyrda byggnationer är den gamla instrumentpanelen med CD-växlare kvar genom ett enda villkor, navigationssystemet kostade dyrt och efter flera år av nedgång i säljstatistiken tvingades familjeversionen att ställas åt sidan från och med december förra året medan budbilsvarianten tuffar vidare i produktionen.
Snart 20 år efter lansering av originalet är Fiat Doblò fortsatt med i leken trots hård konkurrens från PSA-gruppen respektive Renault, Volkswagen och Ford för att nämna några, precis som Renault kommer FCA-koncernen att vänta spänt på en ny generation kantig budbil som skall ersätta den nuvarande arbetshästen.
Provkörning av Fiat Doblò av den första generationen
Kort inslag om den nuvarande modellen årgång 2016
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar