måndag 19 september 2022

Tysk ingenjörskonst i närbild

På brittiska tidningen Autocars redaktion uttryckte David Finlay att Tyskland har tillverkat världens kanske bästa bilmotorer i dess framgångsrika portfolio, ja från små, pålitliga kraftpaket till vardaglig bruk ända till de större maskinerna med rå kraft och allt mitt i smeten.

Dieseltolvan som drev Audi till tre raka Le Mans-vinster med modell R10 TDI är bland de bästa motorerna som byggts, kraftpaketet på 5.5 liters slagvolym och 720 hästkrafter via gasspjällen låter enormt i tävlingssyfte, själva motorblocket specialiserades av forskarna på Ingolstadts huvudkontor och jag vet att den enigmatiske motorutvecklaren Ulrich Baretzky kände sig otroligt stolt över arbetet kring värmetolerans och långvarig hållbarhet utan små elektronikfel eller diverse haverier med de lättare kolvarna.

Tidigare i skedet hade jag skrivit en fin liten berättelse om Audis raka femma med turbo och dess arv inom bilracing, den hade en sån otrolig motorljud med en jättelik knaster ur aggregatet och var en hårt påfrestande arbetshäst i rallyvärlden, bara fråga Stig Blomqvist som kört en Ur-Quattro under Grupp B-eran.

BMW: s fyrcylindriga sugmotor på 2.3 liter var en viktig syn hos puristerna inom fabrikatet baserat i München, motorn sänktes nere i en E30 M3: s motorhuv gav interna koden S14 och hade fört många förare under 80- och 90-talen till flera standardvagnstitlar, däribland Frank Sytner, Will Hoy och Roberto Ravaglia för att nämna några.

Ärkerivalen Mercedes har producerat flera legendariska motorer genom åren, ta till exempel V8: an under tilltalsnamnet M156 vilket var AMG: s första färdigkonstruerade motor med stor slagvolym, 6.3 liter istället för den mer gynnsamma 5.5 liter på de tidigare modellerna i AMG: s program, M156: an byggdes mellan 2006 och 2011 trots att M159: an satt en gång på den moderna måsvingebilen SLS AMG, i Formel 1 hade Ilmor designat och byggt en V10: a som drev Mika Häkkinen till dubbla VM-titlar på slutet av nittiotalet och lägg också till en 2.6 liters V8 där man tog hem konstruktörstiteln i ChampCar-serien 1997 genom Paul Tracys hat-trick, Greg Moores två första segrar i karriären och PacWest Racings jättesuccé.

https://www.autocar.co.uk/slideshow/greatest-german-engines-ever-made-2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar