söndag 11 september 2022

Vyn över Mount Fuji

Årets näst sista deltävling i långlopps-VM anno 2022 når sin långa väg till Japan och till en bana som har en anrik historia gällande sportvagnar genom åren, Fuji Speedway.

Några nyhetssvep från tidigare under säsongens andra halva verkar vara en hajpad sådan då AF Corse släppte sina första spionbilder på en körklar Ferrari LMHy-vagn, jättespännande tycker märkets kundleverantörsansvarig Antonello Coletta och alla fabriksarbetare i Maranello jobbar febrilt med nytänd energi och motivation eftersom vägen till nya framgångar sedan man senast vann 1965 leder till kulmen på nästa års VM-deltagande och utvecklingsprogrammet leds fortsatt av de officiella fabriksförarna inom Corse Clienti, därefter fick man handplocka förarna från just Corse Clientis nuvarande uppställning vilket är drömscenariot inför ett varmt välkomnande på säsongsupptakten, bland annat kommer vi få se Davide Rigon, Alessandro Pier Guidi, Nicklas Nielsen, Miguel Molina och James Calado tillsammans med officiella testföraren Andrea Bertolini ge direkt feedback på testsimulationerna även om de tekniska detaljerna visas inom kort.

Lamborghinis fabrikssatsning i långloppsracing hade gjort klart med två förare som är på väg att testa och utveckla den Ligier-byggda LMDh-vagnen med syfte att vara tävlingsklar från och med 2024, högsta chefen Giorgio Sanna gick med på att signa in Andrea Caldarelli respektive Mirko Bortolotti till själva ärendet; Bortolotti höll på med GT-racing sedan 2014 efter att ha gått ifrån formelbilsdrömmarna som mellanting medan den förstnämnde i samma åldersgrupp valde att åka till Japan för sin vidaresatsning i sportvagnar innan hemkomsten till GT3 på internationell nivå.

Cadillac håller också på att fastställa sin föraruppställning men den här gången i både VM-sammanhang och på IMSA WeatherTech Series, General Motors tävlingschef Laura Klayser sa enligt pressuttalande att man inte har kontraktsförhandlingarna på bordet i och med vissa har ett förflutet med Chip Ganassi och inom Indycar-kretsen, journalisten Gary Watkins på Autosports redaktion trodde att Alex Lynn, Earl Bamber och mannen som tävlat för Ganassi-teamets program med Ford, nämligen Sébastien Bourdais har anslutits genom underskrift av sina långtidskontrakt, flygande holländaren Renger van der Zande ser också ut att göra sällskap i fabrikssatsningen tillsammans med två andra i rodret, brasilianaren Pipo Derani och fransosen Olivier Pla; båda kommer från Team Glickenhaus som i dagsläget missar nästa race i Japan p.g.a. logistikproblem av någon anledning.

Tyvärr hade tre förare tidigare fått besked att missa den näst sista VM-deltävlingen i Fuji p.g.a. en och annan kulturkrock i tävlingskalendariet, allt tyder på att Nick Cassidy, René Rast och Nico Müller valde att tampas om DTM-titeln vilket är högsta prioritet, därmed kommer den förstnämnde att lämna över ansvaret till Davide Rigon medan Dries Vanthoor blev utsedd till backup åt Robin Frijns och Sean Gelael när René Rast fick välja DTM-racet på Spa på önskelistan, likaså gör även 36-årige Renger van der Zande då han värvades som backup åt Sébastien Bourdais och Ryan Cullen i Vector Sports garage, drygt en vecka efter att René Rast lämnat Audi efter många år i bagaget byter fabrikat till BMW med bara en stor anledning och det är med största sannolikhet att ansluta sig till deras LMDh-program genom VM-entrén anno 2024, häromveckan fick den 35-årige tysken provköra BMW: s nya M Hybrid V8 i direkt sällskap med Sheldon van der Linde på Motorland Aragón utanför Cadiz men får enligt Andreas Roos vänta till nästkommande säsong för en full tävlingsdebut på VM-nivå.

Med bara två veckor kvar till tävlingsdags på Fuji Speedway kom det makabra beskedet från Audi Sports sida, ledningen sa att man lägger LMDh-projektet på arkivskåpet eftersom man helt enkelt satsar på Formel 1 som motorleverantör med full ägarskap av Sauber Engineering, företaget som en gång ägt Alfa Romeo Corse innan partnerskapet löper ut från och med januari 2024.

Gary Watkins på Autosports redaktion skrivit en exklusiv kolumn som rör BoP-bestämmelserna före racet på söndag morgon, både Toyota och Peugeot drar ner på den totala tjänstevikten medan Signatech Alpine fått minska på motorns kraftåtgång med 29 kW trots oförändrad tjänstevikt, i produktionsklassen däremot har den enda Chevan ökat med tio kilo i tjänstevikt jämfört med det föregående racet på Monza, motsatsen kvarstod hos Porsche och AF Corse Ferrari då deras fabriksbilar innan övergången till tungviktsklassen nästa år tävlar med lättare tjänstevikt och mindre volym i bränsletanken, tidigare i torsdags fick en ganska förhäxad Olivier Jansonnie medge via tidningen Autosport att pålitlighetsproblemen är fixade vid rätt tillfälle, motorkylningen respektive elektronikstrul har enligt Peugeots tekniske ansvarig varit ett orosmoment innan hemliga testet på två veckor i Mortefontaine genomfördes utan särskilda bekymmer och på kolumnens sista spalt uttryckte han att asfaltens kontaktyta på Fuji Speedway anses vara en rejäl utmaning eftersom man inte kört på japansk mark sedan 1992 då Derek Warwick och Yannick Dalmas vann på Suzuka i racet över 6 timmar före WSPC: s nedläggning, alltså föregångaren till FIA WEC.

I fredags kunde Toyota toppa båda träningspassen med sina snabbaste varv med de båda grafitgråa fabriks-Peugeoterna flåsandes med liten marginal; James Rossiter som kunde Fuji Speedways svåra partier utantill åkt riktigt fort om inte Signatech Alpines ekipage med sitt åldrade chassi fått strula till en aning men en femte respektive fjärde tid bådar gott inför kvalet, bland deltagare i produktionsklassen hade AF Corse i GTE Pro valt att sätta sina snabbaste varvtider på ett skrubbat set medium och lämna de hårda däcken till senare i helgen, framförallt racet där kapplöpningen mellan dem och Porsche går mot en rafflande sekunddrama, i GTE AM har det varit ombytta roller hos de privatanmälda stallen, speciellt Project 1-stallets Porsche med Matteo Cairoli och brudarna i den rosa Ferrarin, ni vet Rahel Frey och två andra tävlandes för Iron Dames.

Kvalet inför söndagens race ledde till glädje i Toyota-lägret då minst en plats på första startled skulle räcka gentemot konkurrensen, publikfavoriten Kamui Kobayashi såg till att bil nummer 7 behövde bara ett flygande varv för att slå Brendon Hartley som förbättrade med fyra minuter kvar av passet, närmast de båda Toyotorna var Matthieu Vaxivière ombord Signatech Alpines åldrade LMP1-chassi med Gibson V8 under huven på en tredjeplats om inte Peugeot drog ner på turbotrycket nästan hela dagen efter en andra snabbaste anmälningstid på lördagsmorgonens fria träningspass, i LMP2 var det högtryck i kampen om Pole position där JOTA: s kvalspecialist Antonio Felix da Costa satte en bra varvtid fast med ett skrubbat set hårda däck runtom, närmast bakom i listan återfinns Nicklas Nielsen tävlandes för AF Corses LMP2-lag medan WRT #31 tar hand om tredje startplaceringen i klassen och Porsche slår Ferrari i produktionsklassen och Ben Keatings TF Sport som trimmar en privatanmäld Aston Martin V8 Vantage GTE klämde till sig säsongens tredje Pole position i amatörklassen.

Före formationsvarvet har det hållits en tyst minuts med anledning av tragedin som skakade hela Storbritannien, vår tids stora regent Drottning Elizabeth II hade avlidit och hela racingvärlden inklusive resten av jordklotets befolkning har hyllat henne genom att bära sorgeband runt armen och satt upp ett klistermärke som "Mark of respect".

Nåväl, de sex timmarna på Toyotas hemvist har tickat igång med hemmafavoriterna i täten på de första varven följt av Loïc Duval i den bäst placerade Peugeoten om inte den extra spänningen fick råda i resten av fältet, ja ett hop av LMP2: or och produktionsbilar samlade i ett höj; Nick Tandy tävlandes för Corvette berättade i en intervju med garagereportern Louise Beckett att han fått soppatorsk före andra omgången depåstopp i de två första timmarna med mer besvikelse hos Porsches fabriksstall i GTE Pro när Richard Lietz tappade försprånget till AF Corses bilar efter att ha krokat ihop med Dempsey Proton Racings satellit-Porsche, tyvärr för APR-stallet i LMP2 så tvingades ekipaget arbeta hårt med reparation av bilen p.g.a. Stephen Thomas som blev påkörd bakifrån av sydafrikanen Jonathan Aberdein i en grön Oreca trimmad av JOTA, snart halvvägs in i loppet fick Loïc Duval i en av fabriks-Peugeoterna rullas in i garaget med ett allvarligt problem, fransmannen rapporterade via radiotrafik att det läckte olja i bakvagnen och behöver fixas trots att man tappade tio varv på ledarklungan med Toyota fortsatt etta och tvåa före Nicolas Lapierre ombord Signatech Alpines åldrade LMP1-vagn, bil #93 tuffade vidare på en fjärdeplats.

Med snart två tredjedelars distans som återstår hade Peugeot #93 med Paul di Resta på sin dubbelstint stött på exakt samma problem som drabbade systerbilen, oljeläckage har varit det stora samtalsämnet ur tekniska direktören Olivier Jansonnies agenda och Lejonens utbildade mekaniker bytte ut oljetråget men tyvärr fått tappa fem varv på ledande Brendon Hartley i resultatlistan trots att ingen "Kod 60" eller period bakom säkerhetsbil har aktiverats för närvarande och snitthastigheten under grön flagg låg på ynka 197.1 km/h även om vägen till målflagg känns långt bort före deras stora mål, vinna Le Mans eller lägg ner satsningen helt och hållet.

På hemmaplan så lyckades Toyota skopa fram en viktig dubbelseger med Brendon Hartley, Sébastien Buemi och ankaren Ryo Hirakawa högst upp på pallen och tagit med systerbilen till en andraplats för att distansera Signatech Alpines framfart, Peugeots första lyckade insats renderade till en ganska hyfsad fjärdeplats trots problem med oljetråget under Paul di Restas inledande stint, kampen om segern i LMP2 slutade i att WRT slår JOTA genom en kortare sista depåstopp före målflagg och tur för Robin Frijns att han sträckte till två ytterligare varv utan risk för soppatorsk, AF Corse Ferrari är på topp igen då James Calado behövde spara tillräckligt med bensin och ta med Miguel Molina till ekipagets dubbelseger i produktionsklassen GTE Pro sedan missräkningarna i samband med ett depåstopp kostade Porsche viktiga poäng och i GTE AM så gick TF Sport segrande ur en rafflande batalj med de närmaste konkurrenterna, bland andra pinglorna i Iron Dames och D'Station Racing.

Härnäst i kalendariet väntar säsongsfinalen på Sakhir International Circuit i Bahrain innan den s.k. Silly season-ryktet påverkar en del i kontraktsförhandlingarna med olika team.

https://www.gazzetta.it/Auto/06-07-2022/ferrari-hypercar-mans-foto.shtml

https://www.carmagazine.co.uk/features/car-culture/ferrari-le-mans-hypercar/

https://www.dailysportscar.com/2022/07/06/ferrari-reveal-new-lmh-hypercar.html

https://www.autosport.com/wec/news/ferrari-wec-hypercar-breaks-cover-at-fiorano-test-circuit/10333823/

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/motorsport/ferraris-le-mans-bil-nu-pa-banan/

https://www.autosport.com/wec/news/ferrari-to-pick-le-mans-hypercar-driver-squads-from-its-gt-roster/10334963/

https://www.autosport.com/wec/news/glickenhaus-to-miss-fuji-wec-race-over-cost-concerns/10335566/

https://www.autosport.com/wec/news/cadillac-close-to-finalising-drivers-for-wec-imsa-lmdh-2023-programmes/10337335/

https://www.dailysportscar.com/2022/07/21/lamborghini-name-caldarelli-and-bortolotti-for-lmdh-programme.html

https://www.autosport.com/wec/news/rast-muller-and-cassidy-to-miss-fuji-wec-to-focus-on-dtm/10350930/

https://www.dailysportscar.com/2022/08/11/wrt-name-dries-vanthoor-for-fuji.html

https://www.autosport.com/wec/news/van-der-zande-to-replace-muller-for-fuji-wec-round/10353382/

https://www.autosport.com/dtm/news/rast-joins-bmw-as-factory-driver-after-audi-exit/10356133/

https://sportscar365.com/lemans/wec/audi-confirms-discontinuation-of-lmdh-project/

https://www.autosport.com/imsa/news/rast-tests-bmws-lmdh-car-could-get-2023-race-outings/10360764/

https://www.autosport.com/wec/news/toyota-peugeot-get-weight-reduction-for-fuji-wec-round/10364051/

https://www.autosport.com/wec/news/peugeot-confident-of-9x8-hypercar-reliability-fixes-after-wec-debut/10365446/

https://www.dailysportscar.com/2022/09/09/toyota-top-fp1-at-fuji-but-peugeot-are-close.html

https://www.fiawec.com/en/news/kobayashi-tops-fp2-times-ferrari-and-porsche-close-in-lmgte-pro/7422

https://www.autosport.com/wec/news/fuji-wec-toyota-locks-out-front-row-for-home-race/10366681/

https://fr.motorsport.com/wec/news/toyota-promenade-sante-peugeot-fiabilite-fuji/10367408/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar